Utstilling: "Hvis klær kunne fortelle"

31.mars - 4.april holdes det en utstilling ved Det odontologiske fakultet. «Hvis klær kunne fortelle 1 og 2» er en dokumentasjon om vold, overgrep og krenkelser mot de minste barna.

I forbindelse med utstillingen vil det daglig bli holdt foredrag kl 12.15 -13.00 i Store Auditorium.

Den 31.3 kl 12 vil det være offisiell åpning av uken i Store Auditorium i Geitmyrsveien 71.

Dekanen ved Det odontologiske fakultet, Pål Barkvoll, åpner før ordet overlates til instituttleder ved psykologisk institutt, Kjetil Søren Sundet. Fagsjef i Den Norske Tannlegeforening, Arild Juul Nilsen, vil så bidra i innledningen. Sist ut av innlederne vil være klinikksjef Anne Rønneberg, Klinikk for allmenn odontologi, barn.

Det er åpent for alle!

Utstilling

Barnefortellinger presenteres gjennom klær, dukker, bøker som var i situasjoner der barn ble utsatt for ulike krenkelser. Barn som var så små og skadet at de selv ikke var i stand til og formidle sine rystende livserfaringer.

Alle historiene er autentiske og de er gitt til www.reddesmå.no som presenterer utstillingen. Siri Søftestad ved Sørlandets Sykehus, Redde Små, og Øivind Aschjem, Redde Små, er ansvarlig for nettstedet.

Utstillingenes intensjon er å bringe barnefortellinger så nær tilskueren at det skaper både følelsesmessig engasjement og mot til handling på vegne av de minste barna.

Utstillingene har så langt vært sett av om lag 20000 mennesker og vært hyppig omtalt i media.

Daglige lunsjforedrag i Store Auditorium kl 12.15- 13.00

Dag Foredragsholder
Mandag 31.mars Øivind Aschjem (Familierådgiver)
Tirsdag 01.april Camilla Grimsæth (Politiinspektør)
Onsdag 02.april Siri Søftestad (Forsker)
Torsdag 03.april Jens Grøgaard (Barnelege)
Fredag 04.april Kari Kileèn (Dr. philos)

Foredragsholderne vil belyse temaet fra utstillingen på ulike måter.

Publisert 23. jan. 2014 12:37 - Sist endret 17. feb. 2020 15:31