Hattonpris til stipendiat ved IOB

Stipendiat ved Institutt for oral biologi, Roger Junges, har vunnet den prestisjefulle The Nordic Hatton Award Competition. Tittelen på vinnerforedraget han holdt i Dubrovnik i Kroatia er; "Streptococcus mitis transcriptome changes in response to a novel pheromone".

Stipendiat Roger Junges med diplom. Foto: Per Gran.

I september ble unge forskere invitert til å delta i the Nordic Hatton Award Competition, som fant sted i Dubrovnik i Kroatia. Formålet med Hattonprisen er å motivere og belønne eksepsjonelt dyktige forskere innen odontologi. Det var to vinnere av den nordiske Hattonprisen, og begge fikk et stipend på 1000 euro, samt betalt reise og opphold for å delta på The International Hatton Award Competition i Boston 2015.

Juryen bestod av Gunhild Strand fra Universitetet i Bergen, Peter Lingström fra Universitetet i Gøteborg, og Mare Saag fra Universitetet i Tartu. Det var 19 deltagere totalt, og av disse vant Roger Junges fra Universitetet i Oslo, og Haleh Davanian fra Det Karolinska Institutet.

Roger Junges er stipendiat ved Institutt for oral biologi, hvor han startet høsten 2013. Veileder er Fernanda Petersen. Roger Junges hører til biofilm og crosstalkgruppen, og forsker på bakteriekommunikasjon og vert-mikrobe interaksjoner. I denne forskningen er det funnet nye bakterieferomoner som styrer ekspresjonen av en rekke andre gener. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Oslo og The Forsyth Institute.

Publisert 16. sep. 2014 14:12 - Sist endret 7. apr. 2017 10:37