Full aktivitet på forskningstorget

Det odontologiske fakultets (OD)  bidrag under årets forskningstorg ble tatt svært godt i mot av både barn og voksne.

Sebastian Gaustad (9) og Jonas Kristiansen Riise (10) (f.v.) fikk innsikt i hvor mye vi faktisk bruker kjeveleddet vårt, da de testet ut et mekanisk drevet kjeveledd i ett av teltene til OD. Foto: Hilde Zwaig Kolstad, OD/UiO.

Tre gutter ligger oppå hverandre for å skape nok tyngde for å knuse et drops med morter. En større gruppe barn står tett sammen og prøver å balansere mest mulig vekt på noen bunter med sugerør. To foreldre med tilhørende barn står bøyd med nesene dypt ned i en illustrasjon av fordøyelsessystemet.

Dette er bare noen av situasjonene som møtte de som tok turen innom ODs to telt på Universitetsplassen under forskningstorget 18. og 19. september.

Forskning knyttet til «mat»

Det overordnete temaet for forskningstorget, og de nasjonale forskningsdagene som arrangementet hører innunder, er «Mat». Det åpnet for flere eksempler fra ODs forskning.

Les mer om ODs andre arrangement under forskningsdagene her.

Teltet som ble organisert av Maria A. Landin ved Institutt for oral biologi fokuserte på mat og arvestoff: hvordan fordøyer vi arvestoffet fra dyr og planter? Blant aktivitetene barna kunne være med på, var å se celler i planter og dyr, inkludert beinmargceller og musetenner fra musefostre. DNA fra frukt, grønnsaker, musetenner og hudceller var også isolert, slik at barna kunne se å dem i små rør.

Det andre teltet var det professor Janne Reseland fra Biomaterialer og Institutt for klinisk odontologi som hadde utarbeidet. Her ble det lagt vekt på hvor sterke tennene og kjeveleddene våre er; verktøyene vi har for å få i oss mat.

Tennene tåler mest

Anne Sofie Knutsen Birkedal var ett av barna vi traff på forskningstorget på lørdagen. Åtteåringen fikk førstehånds kunnskap om hvor mye tennene tåler – sammenlignet med drops. I ODs telt gjorde hun sitt beste for å knuse ett drops og én tann med morter. Samme hvor mye krefter hun satte inn, ble tanna liggende hel i skåla:

– Jeg visste ikke at tanna var SÅ sterk! forteller hun entusiastisk. Dropset ble derimot pulverisert på første forsøk.  – Men pressmaskinen kunne ikke engang knuse tanna! fortsetter hun.

Og hun fikk bekreftende nikk fra de faglige ansvarlige på stedet: en video viser saktefilm av en pressmaskin som forsøkte å knuse både sukkertøy og tenner. Sukkertøyene knuser umiddelbart, men tanna sklir bare litt i mellom skivene den er festet i. Da er det ikke så rart at Birkedal heller ikke klarte å knuse tanna med sin åtteårige muskelkraft og morter.

Den ivrige dropsknuseren er på lørdagsutflukt med mor og tannlege, Line Kristin Knutsen. De har ikke vært på forskningstorget før, men Knutsen synes det er en fin måte å gi datteren mulighet til å utvide horisonten på. – Dessuten var det en fin anledning for litt alenetid for mor og datter, forteller hun.

Aktiviteter og læring

Sebastian Gaustad (9) og Jonas Kristiansen Riise (10) syntes også det var morsomt å prøve seg på både drops- og tannknusing. Men en mekanisk drevet kjevemodell var kanskje vel så spennende.

Den avsluttende quizen i teltet vitnet i alle fall om at aktivitetene ikke bare var lek og moro for de besøkende: en smugtitt på innleverte quiz-skjemaer viste at barna hadde fått med seg en god dose ny kunnskap også. Til ett av spørsmålene var det i alle fall ingen av barna som svarte feil: tennene tåler mer enn både sukkertøy og gulrøtter.

Fotografier: Jan Unneberg, Hilde Zwaig Kolstad og Maria Landin.

Forskningstorget 2015

Emneord: Forskningstorget, barn, Forskningsformidling Av Hilde Zwaig Kolstad