50 år siden de var nye tannleger

Latter og gjensynsglede preget stemningen da årskullet fra 1966 møttes  i Geitmyrsveien for å feire at det var 50 år siden de var uteksaminerte kandidater fra Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Foto av kullet som gikk ut i 66, stilt opp i klassisk klassebildeposisjoner, foran den gamle inngangen til fakultetet.

Kull -66 avbildet i samme posisjoner som kullbildet de tok for 50 år siden. Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO.

Mye har skjedd på 50 år

Dekan Pål  Barkvoll åpnet  dagen ved å holde en liten forelesning om hvordan fakultet  nå var organisert. Mye har endret seg på 50 år, både av studieplaner,  organisering og ikke mist ny teknologi. Og da han fortalte at det odontologiske fakultet var rangert som det andre beste fakultet i Europa, og som nummer 7 i verden, brøt det ut spontan applaus blant tilhørerne.

Stolthet

Det var tydelig at det var mye stolthet  knyttet til det å ha vært student fakultet, selv om det var over 50 år siden de gikk her, og dekanen ble behørig takket, for at han hadde holdt en forelesning om fakultetet. Etter forelesningen skulle de videre opp til Ferdighetssenteret for å prøve det hypermoderne undervisningsutstyret som studentene har tilgang til i 2016. Det gledet de seg veldig til.

Kullbildet

Men før turen gikk dit, delte dekanen ut en kopi av det orginale kullbildet fra 1966, samtidig som han informerte dem om at de skulle ta et nytt kullbilde med samme oppstilling 50 år etter.

Selv om det var gått 50 år siden de var studenter her, var det også som om tiden hadde stått litt stille, når minnene om en inspirerende studietid kom strømmende tilbake.

Foto av kullet, stilt opp som klassisk klassebilde, fra de gikk ut i 1966
Slik så kullet ut da de ble uteksaminert fra OD i 1966.

Av Astrid Skiftesvik Bjørkeng
Publisert 3. juni 2016 14:00 - Sist endret 3. juni 2016 15:16