Undervisningspris til OD-professor

Professor ved Institutt for oral biologi (IOB), Hilde Galtung, tildeles Det medisinske fakultets pris for innovasjon i profesjonsstudiet. Prisen består av 20 000 kroner, diplom og heder og ære.

profilbilde av professoren

Professor Hilde Kanli Galtung. Foto: Per Gran, OD/UiO.

Hvert år deler Det medisinske fakultet ut fire priser til undervisere som har utmerket seg på ulike måter.

I år får Hilde K. Galtung, professor ved Det odontologiske fakultets IOB, prisen for innovasjon i profesjonsstudiet. Galtung underviser odontologi- og medisinstudenter ved den pre-kliniske utdanningen.

Priskomiteen begrunner utmerkelsen med:
«Professor Hilde Galtung blir trukket fram av studentene som en dyktig og grundig foreleser, som i riktig tempo, klart språk og pedagogisk fremlagt stoff klarer å formidle nyrefysiologien på en svært god måte.

Professor Galtung tok i bruk digital teknologi med podcast som et redskap i undervisningen. Dette blir verdsatt av studentene. Det gir muligheter for å høre forelesninger flere ganger, på et hvert tidspunkt og hvor som helst. Dette gir en styrket læringseffekt for studentene. Podcast er enkel og kostnadseffektiv teknologi som gir mulighet til å repetere stoffet fra forelesningene og forberede studentene til eksamener. Podcast erstatter ikke forelesningene, men gir muligheter til bedre læring og økt kunnskap i sentrale temaer.»

Prisen tildeles Galtung ved en anledning senere i høst.

Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 18. okt. 2016 09:36 - Sist endret 2. nov. 2022 15:05