IADR-suksess for fakultetet

Tjue ansatte fra fakultetet deltok på årets konferanse i International Association for Dental Research (IADR). Og som flere ganger tidligere kom én av dem tilbake med en gjev pris i kofferten.

Foto av mann som smiler mens han holder en plakett

Ph.d.-kandidat Roger Junges med plakett som symbol på prisen han ble tildelt. Foto: Natalia Andronova, OD/UiO.

Ph.d.-kandidat ved Institutt for oral biologi (IOB), Roger Junges, ble tildelt IADR Colgate Research in Prevention Travel Awards under konferansen i San Francisco 22.-25. mars. Junges fikk den prestisjefylte prisen på $ 2000 for sin forskning innenfor forebygging av munnsykdommer.

Det er ikke første gangen Junges har fått utmerkelser ved IADR. Ved samme konferanse i fjor ble han tildelt IADRs pris for unge forskere.

Sterkt representasjon fra Ph.d.-kandidater

Til sammen deltok hele femten Ph.d.-kandidater med posterpresentasjoner på konferansen. Sanja Petronijevic, Ph.d.-kandidat også fra IOB, deltok på IADR Unilever Hatton Competition Award session. Hun er veldig fornøyd med konferansen: – Det har vært en fantastisk og inspirerende konferanse! Bare litt synd at det var mange gode symposier som gikk parallelt, så jeg gikk glipp av noen gode punkter på programmet.

Forskningsdekan Linda H. Bergersen var også deltager i San Francisco, og delte oppfatningen om at det ble presentert mye interessant og inspirerende forskning: – Og det var så mange gode postere fra våre egne forskere og Ph.d.-kandidater, som virkelig har vist stor bredde og høy kvalitet, forteller hun.

Bergersen så også konferansen som en god mulighet til å bli bedre kjent med fakultetets egen forskning. – Jeg fikk besøkt alle posterne og diskutert innholdet med de som presenterte. Jeg registrerte at posterne til alle våre deltakere var godt besøkt, sier hun.

Viktig konferanse

IADR er det største internasjonale møtet for odontologiske forskning. Hvert år deltar cirka 6000 forskere fra hele verden.

Det har vært et sterkt ønske fra fakultetsledelsen om at ansatte og Ph.d.-kandidater fra OD skal delta, og til årets konferanse i San Francisco kunne Ph.d.-kandidatene søke fakultetet om reisestipend.

Neste IADR-møte blir 25.-28.juli 2018 i London.

De tjue representantene fra Det odontologiske fakultet var: Ph.d.-kandidatene Sonja Yr Løken, Anne Klemm, Gaute Johnsen, Manuel Schweikle, David Wiedmer, Lisa Printzell, Bjørn Einar Dahl og Mina Aker Sagen fra IKO, Roger Junges, Gabriela Salvadori Silva og Sanja Petronijevic fra IOB, vitenskapelige ansatte Tove I. Wigen, Nina J. Wang, Hanna Tiainen, Håvard Haugen, Hans Jacob Rønold, Ståle Petter Lyngstadaas, instituttleder ved IKO Jan Eirik Ellingsen, forskningsdekan Linda H. Bergersen, og forskningsrådgiver Natalia Andronova.

IADR-san-fran
Emneord: IADR, Colgate-award Av Hilde Zwaig Kolstad