Aktuelt innen forskning

Aktuelle saker

• Sammenheng mellom risikofaktorer for periodontitt og generell helse 16. apr. 2024 12:23

Periodontitt er en sykdom som rammer tennenes støttevev, og som er assosiert med andre typer sykdommer. En ny studie utført ved OD viser at pasienter med alvorlig periodontitt, også har høyere forekomst av hjerte- og karsykdom, diabetes og KOLS.

• Nyoppdaget lipid kan ha betydning for immunforsvaret 10. apr. 2024 15:34

For å opprettholde god helse er det viktig å kunne kontrollere betennelse uten å svekke immunforsvaret. Spesialiserte lipider spiller en viktig rolle i denne prosessen. I dette doktorgradsprosjektet undersøkte man effekten av et nyoppdaget spesialisert lipid som kan få betydning for vår forståelse av immunforsvaret.

• Kan innsetting av tannimplantater, i forbindelse med rehabilitering av hode- halskreftpasienter, gjøres før strålebehandling? 22. mars 2024 15:23

En doktorgrad ved Det odontologiske fakultet peker på muligheten for å revurdere standard behandlingsrutiner, med sikte på å forbedre livskvaliteten til mennesker som overlever hode- og halskreft.

• Lindrer Liposal tørr munn? 12. mars 2024 11:21

På Forskningsklinikken er det hektisk aktivitet. Nylig startet en klinisk utprøving av produktet Liposal hvor det undersøkes om det kan lindre tørr munn. Pilotundersøkelsen Janicke Liaaen Jensen og Julie Frigaard jobber med har som mål å teste ut produktet på 20 pasienter som har utfordringer med tørr munn.

Arrangementer

• SFOPOM annual meeting 2024 21. aug. 2024 19:30

We would like to welcome you to the 50th annual meeting in the Scandinavian Fellowship for Oral Pathology and Oral Medicine. The meeting will take place on August 21st-23rd at the Radisson Blu Nydalen Hotel in Oslo.

• Æresdoktorforelesning ved Det odontologiske fakultet 2. sep. 2024 12:00

Professor Alamelu Sundaresan utnevnes til æresdoktor ved UiO, og vil i den anledning holde forelesning.

• Forskningstorg om kropp og sinn 21. sep. 2024 10:00

Møt hjerneforskere, se inn i kroppen med VR-briller, lær om hjerteforskning, kosthold, tenner, produksjon av proteser og hvordan bærekraft og helse henger sammen. Velkommen til forskningstorg for hele familien!

• Science Impact 2024 – tomorrow's solutions start today  25. sep. 2024 08:00

Spend a day with great science, innovation and networking opportunities at this meeting place for academia, the institute sector, the public sector, start-ups and industry.​ Topic: Artificial intelligence in life sciences and energy. The conference is a part of Oslo Innovation Week 2024.

• Innovation hangout for academia and industry #1 2024 10. okt. 2024 17:00

Welcome to the first UiO Growth House innovation hangout of 2024 – a meeting place for academia and industry. This hangout is a collaboration with Health2B and The Intervention Centre at Oslo University Hospital.