Forskningstorget

«Fra tidkrevende håndverk til teknisk ekspressproduksjon». Det er temaet for ODs bod under årets Forskningstorget på Universitetsplassen.

Foto av en pasient som får tennene skannet med håndholdt instrument, og til venstre en dataskjerm som viser bilde av tennene som blir skannet.

Foto: Håkon Størmer, OD/UiO.

Det årlige arrangementet, som foregår under Forskningsdagene, har blitt en svært populær arena for fakultetet til å kunne presentere seg for allmennheten, særlig barn og unge.

Grensesprengende teknologi

I år skal OD vise fram grensesprengende teknologi i form av CAD-CAM-teknologien: «Fra tidkrevende håndverk til teknisk ekspressproduksjon». Det er Phd-kandidat Bjørn Einar Dahl som, sammen med flere av ODs tekniske og vitenskapelig ansatte, skal bidra til å tegne og forklare teknologien for de besøkende. I tillegg skal barna få utfordret sine evner i utforming av kroner og tenner, og det blir selvsagt også mulighet for å delta i quiz med premier.

Dette er en ypperlig mulighet til å ta med barn og familie for å bli nysgjerrige, og lære!

Emneord: Forskningstorget, CAD-CAM, Forskningsformidling, Forskningsdagene
Publisert 27. juli 2016 09:52 - Sist endret 11. apr. 2019 15:28