Forskningsdagene: OD på Kulturhuset- Verdien av spytt

Har du noen gang vært så tørr i munnen at det er som om tungen sitter fast i ganen? Hva skjer egentlig om du ikke lenger har nok spytt i munnen?

En ørken i munnen: Foto Margit Selsjor OD/UIO

Mange eldre tar medikamenter som kan påvirke spyttproduksjonen. Kreftpasienter forteller at noen av de største bivirkningene av cellegift og stråling er at de blir svært tørre i munnen. De klarer ikke lenger å spise, og den manglende spyttproduksjonen fører ofte til sår og andre plager i munnen. Revmatiske sykdommer kan også føre til at kroppen ikke lenger produserer nok spytt. Mange mennesker får redusert livskvalitet når spyttet forsvinner.

Hva hjelper?

Det kan du få vite om du tar turen til Kulturhuset denne kvelden. Her vil våre fremste forskerne fortelle hvilken forskning som gjøres på feltet og hvilken hjelp vi i dag kan tilby.

Programleder er Eldrid Borgan kjent fra blant annet Schrödingers katt på NRK.

Arrangør: Det odontologiske fakultet, UiO.

Forskerne som deltar fra Det odontologiske fakultet er: Bente Brokstad Herlofson, Lene Hystad Hove, Janicke Liaaen Jensen, Hilde Kanli Galtung og Alix Young Vik.

Profilbilder av forskerne som deltar på arrangementet, fra venstre: Bente Brokstad Herlofson, Lene Hystad Hove, Janicke Liaaen Jensen, Hilde Kanli Galtung og Alix Young Vik.

Mer om programlederen

Bilde av Eldrid Borgan
Eldrid Borgan. Foto: Nadia Frantsen.

Eldrid Borgan har vært programleder i Schrödingers katt på NRK1. Hun har også vært med på å lage andre vitenskapsserier på NRK, som «Kampen om livet» med matematiker Jo Røislien og «Med livet som innsats» med fysiker Andreas Wahl. Når hun ikke jobber med TV, hjelper hun forskere med å formidle kunnskapen sin til andre, blant annet ved Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse og for nettavisen forskning.no. Den faglige bakgrunnen hennes er sivilingeniør i kjemi- og bioteknologi fra NTNU og doktorgrad i molekylærbiologi fra Universitetet i Oslo.

Se her for fakultetets andre arrangement under Forskningsdagene: Forskningstorget.

Illustrasjonsbanner med teksten: forskningsdagene 20. september til 1. oktober 2017

Emneord: Forskningsdagene, Forskningsformidling, spyttkjertel, spytt
Publisert 7. sep. 2017 13:40 - Sist endret 27. aug. 2018 14:07