Forskningsdagene - OD på Litteraturhuset

25. september settes munnhelse på agendaen på Litteraturhuset i Oslo. OD byr på noe av det ypperste innen forskning på munnhulen, tenner og behandlingsmetoder under det overordnete temaet: "Mat".

Foto: Jan Unneberg, OD/UiO.

Forskningsdagene går av stabelen for 20. gang i høst. OD er en av arrangørene, og denne ettermiddagen fyller vi Litteraturhuset i Oslo med bredt faglig program.

Arrangementet er gratis og åpent for alle som er interesserte. I løpet av to timer, fra kl.18-20, presenteres publikum for populærvitenskapelige innlegg fra et knippe av fakultetets forskere. Temaet "mat" aktualiserer et bredt spekter av forskningen ved OD.

Universitetslektor og spesialist i oral kirurgi og medisin, Heming Olsen-Bergem, kommer for å forklare hvordan tygging påvirker kjeveleddet, og hvordan snus påvirker helsa vår. Han har nettopp ferdigstilt et doktorgradsprosjekt der han har forsket på kjeveleddsproblemer og barneleddgikt.

Hvordan påvirkes tennene av det vi spiser og drikker? Hvilken effekt har for eksempel søte og sure godteri, deilige forfriskende sure drikker, og hva med melkeprodukter? Disse spørsmålene skal professor i kariologi og gerodontologi, Alix Young Vik, svare publikum på i løpet av kvelden.

Postdoktor i oral kirurgi, Lara Aqrawi, skal fortelle mer om hvordan saliva og munntørrhet virker inn på vår evne til å innta og fordøye mat.

Og hvordan reparerer vi ødelagte tenner? Universitetslektor Gunnar Svendsen bidrar med den nyeste forskningen på hvordan en kan gjenskape tennene, som et essensielt verktøy i hvordan vi inntar mat.

Les mer på Forskningsdagenes hjemmeside.

Populær sosial anledning

Litteraturhuset legger godt til rette for at dette også blir en sosial anledning. Stedet har fine restaurant- og barfasiliteter som inviterer til å sitte ned, og ta en matbit eller et glass i forbindelse med arrangementet.

Her kan du lese mer om Litteraturhuset og fasilitetene der.

Fra arrangementet til OD på Litteraturhuset i fjor. Seansen var et populært event der mange av ODs ansatte benyttet sjansen til litt sosial omgang med kolleger. Foto: Håkon Størmer, OD/UiO.

Flere av fakultetene ved UiO har populærvitenskapelige arrangementer på Litteraturhuset under Forskningsdagene.

Emneord: Forskningsdagene, Litteraturhuset, Mat
Publisert 26. aug. 2015 14:13 - Sist endret 25. okt. 2021 12:28