Disputas: Lene Hystad Hove

Cand. odont. Lene Hystad Hove ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The inhibiting effect of TiF4, SnF2 and NaF on erosion-like lesions in-vitro and in-situ

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

Professor, odont. dr. Folke Lagerlöf, Karolinska institutet
Førsteamanuensis, odont. dr. Ann-Katrin Johansson, Universitetet i Bergen
Førsteamanuensis, dr. odont Hans Jacob Rønold, Institutt for klinisk odontologi, UiO

Leder av disputas:  Prodekan, professor Morten Rykke, Det odontologiske fakultet, UiO

Veileder:  Professor Anne Bjørg Tveit, professor Bjørn Øgaard

Kan fluorbehandling av tenner redusere skade-effekten av syrer?

I senere tid har syreskader på tenner blitt mye omtalt både i det odontologiske fagmiljøet og i pressen. Syreskader på tenner eller erosjoner kan forekomme etter hyppig inntak av sur mat og drikke. I tillegg kan sure oppstøt og oppkast av surt mageinnhold skade emaljen på tennene. I kampen mot syreskader er det blitt anbefalt å applisere høykonsentrerte natriumfluorid-løsninger (NaF). Det er vel dokumentert at NaF har god effekt mot karies og finnes i de fleste tannpastaer på markedet i dag. Det er derimot lite dokumentasjon for at NaF har en beskyttende effekt mot erosjoner og at fluor øker emaljens motstand mot syrer fra for eksempel sure drikker eller oppkast. Lene Hystad Hove har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt 3 forskjellige fluorforbindelsers beskyttende effekt (Titanfluorid: TiF4, Tinnfluorid: SnF2 og Natriumfluorid: NaF) på emalje som utsettes for syre. I Hoves studier av erosjoner i emalje er det tatt i bruk et måleinstrument som tidligere har vært brukt for å se på metalloverflater. Dette instrumentet gir nøyaktige mål av forandringer i overflaten over tid. I alle studiene viste TiF4 den beste beskyttende effekten på tannoverflaten. SnF2 viste til dels også god effekt, mens NaF beskyttet tannoverflaten dårligst. Selv om TiF4 har vist lovende egenskaper i laboratoriestudier, er videre forskning nødvendig før denne fluorforbindelsen kan anbefales til klinisk bruk.

Publisert 11. okt. 2010 09:14 - Sist endret 6. feb. 2014 15:21