Disputas: Gökce Meric

DDS Gökce Meric ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fiber reinforced polymers for prosthodontic reconstructions

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

Professor, PhD David Watts, University of Manchester Dental School
Professor, Odont. Dr. Krister Nilner, Malmö högskola
Professor, dr. odont Sonni Mette Wåler, Institutt for klinisk odontologi, UiO

Leder av disputas:  Instituttleder, professor Pål Barkvoll, Institutt for klinisk odontologi, UiO

Veileder:  Professor Jon E. Dahl, dr. I. Eystein Ruyter

Sammendrag

Det er utviklet et nytt, vevsvennlig, fiberforsterket plastmateriale som kan erstatte tapte tenner. Materialet som skal brukes til avtakbare proteser og broer når pasienten har mistet en eller flere tenner, er tema i avhandlingen til den tyrkiske tannlegen Gökçe Meriç. Hun forsvarer avhandlingen sin for phd-graden ved Det odontologiske fakultet, Universitet i Oslo.

Doktoranden har vært med på å utvikle den nye glassfiberkompositten og undersøkt materialets mekaniske, kjemiske og biologiske egenskaper. Resultatene viste at materialet har svært høy styrke og god holdbarhet under forhold som i munnhulen.

Polymermaterialer eller plastmaterialer brukes i stor utstrekning ved tannbehandling. De viktigste polymermaterialer for erstatning av hele tenner er basert på en blanding av polymetylmetakrylat og metylmetakrylat. Det nye materialet er en videreføring av denne blandingen. I tillegg er materialet forsterket med silikaglassfiber som er overflatebehandlet (silanisert) på en spesiell måte. Silanisering er en kjemisk reaksjon som er viktig for å øke bindingen mellom glassfiber og plastmaterialet. Doktoranden har funnet at egenskapene til glassfiberkomposittmaterialet var avhengige av egenskapene til glassfiberen og bindermiddelet (polymeren) samt mengdeforholdet mellom disse.

Publisert 11. okt. 2010 09:14 - Sist endret 6. feb. 2014 15:21