Disputas: Ann Catrin Høyvik - Odontologisk atferdsfag

Cand.odont. Ann Catrin Høyvik ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Oral health challenges in refugees subjected to torture.

Doktorgradsstipendiat Ann Catrin Høyvik

Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Magnus Hakeberg, Institutionen för Odontologi, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet, Sverige

2. opponent: Psykolog Håkon Stenmark, Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, Region-Midt St. Olavs Hospital, Trondheim, Norge

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Anne Elisabeth Münster Halvari, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan for forskning og forskerutdanning Janne E Reseland, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Tiril Willumsen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Med økt tilstrømming av flyktninger øker andelen innbyggere som har vært utsatt for tortur. Tortur involverer ofte sensitive områder som ansikt, munn og tenner. Dessverre eksisterer det i dag ikke noe enhetlig rehabiliteringstilbud til torturoverlevere i Norge, og betydningen av oral helse blir ofte glemt eller undervurdert.

Hovedmålet med prosjektet var å utforske orale helseutfordringer hos torturutsatte flyktninger i den hensikt å frembringe ny kunnskap som kan legge grunnlaget for et bedre og mer målrettet tannhelsetilbud. Kvantitative metoder som kliniske undersøkelser og strukturerte intervjuer ble kombinert med kvalitative dybdeintervjuer.

Alle de undersøkte gruppene av flyktninger hadde betydelige problemer med oral helse. Omtrent halvparten rapporterte om tannproblemer som påvirket deres livskvalitet. Flyktninger som hadde vært utsatt for tortur var mer utsatt for tannbehandlingsangst enn andre flyktninger, og tannbehandlingsangst var tydelig relatert til PTSD-symptomer. Tillit og trygghet framsto som essensielt for å klare å gjennomføre tannbehandling, og for å oppnå dette bør tannhelsepersonell som jobber med torturoverlevere 1) Gjøre seg kjent med pasientens historie, og anerkjenne betydningen av denne, 2) Ha nok tid, og unngå å signalisere travelhet, 3) Unngå overraskelser, og 4) Synliggjøre alt som skal skje, men være oppmerksom på triggere og utforske disse individuelt.

Konsekvensene av nedsatt oral helse kan hos torturoverlevere strekke seg langt ut over munnhulen. Alle yrkesgrupper som arbeider med torturutsatte bør ha kjennskap til at å få utført nødvendig tannbehandling kan ha stor betydning for den totale rehabiliteringsprosessen. Videre er det viktig at tannhelsepersonell er oppmerksomme på at angstreaksjoner i behandlingssituasjonen kan være tegn på at pasienten har opplevd tidligere traumer. For å sikre at torturoverlevere får den rehabiliteringen de har behov for og rett til, samt at de får muligheten til fremtidig oppreisning, er det svært viktig at torturen blir dokumentert. Dette bør involvere tannhelsepersonell på fast basis.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 24. mai 2022 13:05 - Sist endret 1. mars 2023 09:57