Disputas: Christine Sophie Baumgartner – Pedodonti, atferdsfag og rettsodontologi

Cand.odont. Christine Sophie Baumgartner ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Caries, oral health behaviour and satisfaction with teeth in children from 2 to 12 years of age.

Kandidat Christine Sophie Baumgartner

Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor emeritus Marit Slåttelid Skeie, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Bergen

2. opponent: Spesialist Helén Isaksson, Avdeling for pedodonti, Odontologiska Institutionen, Region Jönköpings län, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Morten Enersen, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Carl Hjortsjö, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Tove Irene Wigen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Hovedmålet med dette doktorgradsarbeidet var å undersøke faktorer som bidrar til identifisering av barn med kariesrisiko, og hvordan karies påvirker tilfredshet med tenner og tannhelse. Et annet mål var å studere sammenheng mellom ulike tannhelseatferder, barns bakgrunnskarakteristika og kariesforekomst, og studere om tilfredshet med tenner hadde sammenheng med bakgrunnskarakteristika.

Resultatene viste at halvparten av 2-åringene og majoriteten av 12-åringene børstet to ganger daglig. Barn som hadde karies ved 2-års alder utviklet mer karies i førskolealder enn andre barn. De individualiserte kariesforebyggende tiltak var ikke tilstrekkelig til å forhindre kariesutvikling fra 2 til 5 år. Foreldrenes opprinnelse og utdanning hadde innflytelse på 12-åringers tannhelseatferd og kariesforekomst, men sammenheng var svakere enn i resultater fra yngre barn. Resultatene viste også at negative erfaringer med egen tannhelse og tidligere tannbehandling i barndom hadde sammenheng med tilfredshet med egne tenner i ungdomsårene.

Selv om alle barn i Norge blir regelmessig innkalt fra 3-års alder for å få individualisert kariesforebyggende tiltak, eksisterer det fortsatt sosiale ulikheter i kariesforekomst. Tidlig identifikasjon av barn som har økt risiko for å utvikle karies, gir mulighet for å tilby målrettete forebyggende tiltak til disse. Etablering av gode pusserutiner ved frembrudd av første tann ser ut til å være det mest effektive forebyggende tiltaket. Tilfredshet med tenner blant 12-åringer hadde sammenheng med tidligere erfaringer med egen tannhelse og tannbehandling. Denne tilfredsheten er en del av oral helserelatert livskvalitet, som kan påvirke fremtidig munnhelse. I et livslangt perspektiv bør tannhelsetjenesten derfor fokusere på å redusere negative erfaringer med tenner og tannbehandling når tannbehandling planlegges og gjennomføres.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. jan. 2023 09:16 - Sist endret 13. jan. 2023 12:37