Disputas: My Tien Diep - Kariologi og gerodontologi

Master i odontologi My Tien Diep ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Oral health status among 65-year-olds in Oslo, Norway: dental caries, apical periodontitis, and dry mouth.

Bildet kan inneholde: smil, hud, helsevesen, medisinsk utstyr, gest.

Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Peter Lingström, Institutionen för odontologi, Göteborgs universitet, Göteborg, Sverige

2. opponent: Lektor Lise-Lotte Kirkevang, Institut for Odontologi og Oral Sundhed, Aarhus universitet, Århus, Danmark

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Anders Verket, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Carl Hjortsjö, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Lene Hystad Hove, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Andelen eldre i befolkningen øker, samtidig som vi beholder våre naturlige tenner lenger. Aldringsprosesser, sykdommer og medikamentbruk kan påvirke munnhelsen.

Men hvordan er egentlig munnhelsestatusen til dagens yngste eldre? Slike data er viktig for å kunne planlegge og tilpasse tannhelsetjenestene for å imøtekomme behovene til en aldrende befolkning. Likevel er det innhentet lite data på dette i Sør-Norge.

Med bakgrunn i dette, ble prosjektet «OsloMunn65» startet, hvor hovedformålet var å kartlegge hvordan det står til med munnhelsen blant de yngste eldre bosatt i hovedstaden. Prosjektet ble gjennomført i 2019 og omfattende kliniske og røntgenologiske undersøkelser, samt innhenting av spørreskjemadata, ble utført på et tilfeldig utvalg av 65-åringer bosatt i Oslo. I avhandlingen «Oral health status among 65-year-olds in Oslo, Norway: dental caries, apical periodontitis, and dry mouth» presenteres forekomsten av ulike typer karies, rotspissbetennelse og munntørrhet, samt forekomsten av behandlede tenner. I tillegg belyses faktorer som kan øke risikoen for infeksjon i tennene eller tørr munn.

Funnene indikerer at flertallet av 65-åringer i Oslo har tilnærmet komplett tannsett, men de fleste tennene har blitt behandlet med fyllinger, kroner eller broer. Behandlingskrevende karies var tilstede hos omtrent en tredjedel av deltakerne. Videre, hadde nesten halvparten av deltakerne minst én tann med rotspissbetennelse, og flertallet av disse tennene var rotfylt. I tillegg var både objektivt målt redusert spyttproduksjon og subjektiv følelse av tørr munn sjeldne tilstander i denne gruppen.

Studien viste også at ubehandlet karies var hyppigst forekommende hos menn, de med ikke-vestlig fødeland, lavere utdanning, uregelmessige tannlegebesøk, de som hadde utsatt tannbehandling på grunn av begrenset økonomi, de som pusset tennene sjeldnere enn to ganger daglig og hos de med redusert spyttproduksjon. Ubehandlet rotspissbetennelse var også forbundet med lavere utdanning og uregelmessige tannlegebesøk, i tillegg til røyking. Videre, viste resultatene at munntørrhet var vanligere blant de som hadde diabetes type II, revmatisk sykdom, var strålebehandlet i hodet-/halsområdet, eller brukte fire eller flere medikamenter.

Denne avhandlingen belyser at de yngste eldre i dette prosjektet hadde mange egne tenner men med omfattende tannrestaureringer som må vedlikeholdes for å ivareta en god munnhelse i alderdommen. Tannhelsepersonell og annet helsepersonell bør være spesielt oppmerksomme på pasientgruppene som kan være spesielt utsatt for infeksjoner i tennene og for munntørrhet. Basert på informasjonen om munnhelsestatusen til urbane norske 65-åringer i denne avhandlingen, og i lys av eldrebølgen, vil behovet for tannhelsetjenester i den eldre aldersgruppen kunne øke i årene fremover.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 9. aug. 2023 12:52 - Sist endret 9. aug. 2023 13:51