Disputas: Mariann Saanum Hauge - Atferdsfag

Master i odontologi Mariann Saanum Hauge ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Treatment of Adult Dental Anxiety in Primary Care.

Foto: Morten Fasseland

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Magnus Hakeberg, Institutionen för Odontologi, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet, Sverige

2. opponent: Universitetsadjunkt Shervin Shahnavaz, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førstelektor Elisabeth Aurstad Riksen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan Janne E Reseland, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Tiril Willumsen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Omtrent en av ti personer sliter med tannbehandlingsangst. Tilstanden kan gjøre det svært vanskelig å motta tannbehandling og fører ofte til dårlig munnhelse. Tidlig inngripen, før munnhelseproblemer eskalerer, kan spare pasientene for lidelser.

Denne studien undersøkte behandlingsalternativer for tannbehandlingsangst som er, eller kan bli gjort, tilgjengelige i allmenn tannlegepraksis. Basert på vitenskapelig dokumenterte studier og klinisk erfaring ble en manualbasert metode, tannlegeadministrert kognitiv atferdsterapi (engelsk: dentist-administered cognitive therapy) D-CBT, utviklet i en 5-tinns prosess. Totalt 5 psykologer med bred erfaring og vitenskapelig kompetanse innen angstbehandling og 4 tannleger med erfaring fra behandling av tannbehandlingsangst hadde aktive roller i prosessen.

I en randomisert kontrollert studie ble D-CBT sammenlignet med en kontrollbetingelse der pasientens tannbehandlingsangst ble håndtert med oralt administrert sedasjon i kombinasjon med en evidensbasert kommunikasjonsmetode (4 gode vaner) under tannbehandling. Midazolam ble benyttet i tråd med anbefalingene i «Felles veileder for analgetiske- og sedative legemidler som benyttes i forbindelse med tannbehandling, ved Institutt for klinisk odontologi (IKO)».

Alle behandlingene ble utført av en allmennpraktiserende tannlege i en privat tannlegepraksis. De 96 pasientene som deltok, hadde selvrapportert tannbehandlingsangst på et nivå som gjorde det vanskelig for dem å motta tannbehandling på ordinær måte.

Tannbehandlingsangsten gikk signifikant ned i begge grupper og ett år etter behandling var nivået enda lavt. Flertallet ble i stand til å motta vanlig tannbehandling. Behandlingene var ikke forbundet med negative effekter på symptomer på depresjon, generell angst eller PTSD og pasienttilfredsheten var høy.

Funnene indikerer at tannlegeadministrert behandling av tannbehandlingsangst kan være et trygt og effektivt alternativ for denne pasientgruppen. Implementering i allmenn tannlegepraksis er mulig og vil gjøre behandling lettere tilgjengelig for pasientene. Tidlig intervensjon kan gi store helsegevinster for den enkelte pasient, og et bredere tilbud kan gjøre at flere får tilgang på hjelp.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 5. mai 2023 12:57 - Sist endret 29. juni 2023 10:00