Disputas: Paweł Kałłas - Biomaterialer

MSc Paweł Kałłas ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Bacterial and Host Response to Nanostructured Surfaces.

Bildet kan inneholde: person, klær, hår, hånd, smil.

Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Hybrid disputas

Disputas kan også følges på zoom

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Anton Ficai, Polytechnic University of Bucharest, București, Romania

2. opponent: Forsker Małgorzata Krok-Borkowicz, AGH University of Science and Technology, Krakow, Polen

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Forsker Athanasios Saragliadis, Institutt for biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan Janne E Reseland, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Håvard J Haugen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Avhandlingen undersøker adhesjonsinteraksjonen mellom ulike bakteriearter og delesjonsmutanter, humane fibroblaster og proteiner på nanostrukturerte overflater. Hvilke nanostrukturerte overflater som hindrer mest bakteriell adhesjon, og dermed kan redusere risikoen for implantat assosierte infeksjoner, er fremdeles ikke godt kjent. Med funnene presentert i denne avhandlingen hadde vi som mål å få bedre innsikt i nye nanomønstrede strukturer med anti-adhesjonsbakterielle egenskaper. Den generelle hypotesen i denne avhandlingen var at overflater med nanoskala topografier kunne påvirke adhesjonen til bakterier. Denne uttalelsen ble testet mot nullhypotesen om at de observerte forskjellene i bakteriell adhesjon på fabrikkerte nanostrukturerte overflater skyldes tilfeldigheter alene. Det overordnede målet var å undersøke bakteriell adhesjon mot overflater med nanostrukturegenskaper under kontrollerte forhold ved bruk av et flytcellesystem. Dette ble videre dissekert til mer spesifikke mål, som ble behandlet i de enkelte oppgavene som en del av denne avhandlingen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 6. mars 2023 09:41 - Sist endret 20. mars 2023 09:04