Disputas: Anne Thea Tveit Sødal - Kariologi og gerodontologi

Master i odontologi Anne Thea Tveit Sødal ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Oral health status among 65-year-olds in Oslo, Norway; periodontitis, chemosensory disorders, and oral health-related quality of life.

Anne Thea Tveit Sødal

Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Björn Klinge, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

2. opponent: Lektor Inger Wårdh, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Bjørn Einar Dahl, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Dekan Tiril Willumsen, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Lene Hystad Hove, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Samtidig som andelen eldre i befolkningen øker, beholder vi også våre egne tenner lenger inn i alderdommen. Flere egne tenner vil kunne gi behov for mer omfattende forebygging og vedlikehold av tidligere behandling innen tannhelse enn tidligere da de fleste hadde tannproteser. Alderdom vil og kunne medføre økt medikamentbruk og sykdommer som vil kunne påvirke munnen og omkringliggende vev. Det finnes derimot lite data på hvordan det egentlig står til med munnhelsen til den voksne befolkningen i Sør-Norge. Slike data vil være viktig for å kunne planlegge tannhelse- og andre helsetjenester i tiden som kommer.

I 2019 ble det utført en befolkningsundersøkelse blant 65-åringer bosatt i Oslo. Hovedmålet med dette prosjektet var å kartlegge hvordan det står til med munnhelsen blant de yngste eldre bosatt i hovedstaden. Deltakelse i prosjektet innebar besvarelse av spørreskjema, samt en omfattende klinisk og røntgenologisk undersøkelse. I avhandlingen Oral health status among 65-year-olds in Oslo, Norway; periodontitis, chemosensory disorders, and oral health-related quality of life presenteres forekomsten av tannkjøttsykdommen periodontitt, og også forekomsten av smak- og luktforstyrrelser. I tillegg belyses faktorer som kan øke risikoen for disse tilstandene, samt livskvalitet relatert til oral helse.

Over halvparten av deltakerne hadde periodontitt, hvorav en stor andel hadde en aktiv betennelse i tannkjøttet som krever behandling. Blant deltakerne hadde de med ikke-vestlig bakgrunn, diabetes type 2, og røykere, en økt risiko for periodontitt. Det ble funnet en tendens til lavere livskvalitet relatert til oral helse blant de med en alvorlig grad av periodontitt. Redusert luktesans ble avdekket hos en tredjedel av deltakerne og en fjerdedel hadde redusert smakssans. Resultatene viste lite bevissthet rundt den reduserte sansefunksjonen blant affiserte individer. Det ble funnet en assosiasjon mellom forstyrrelser i lukt- og smakssansen og enkelte sykdommer og medikamenter.

Samlet belyser funnene i denne avhandlingen et stort behov for behandling av tannkjøttsykdommen periodontitt i denne aldersgruppen, samt en høy forekomst av smak- og luktforstyrrelser. Risikoindikatorene som ble avdekket belyser et behov for oppmerksomhet og informasjonsformidling både til pasientgrupper, samt til tannhelsepersonell og annet helsepersonell.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 9. feb. 2023 10:27 - Sist endret 13. feb. 2023 10:25