Disputas: Tianxiang Geng - Biomaterialer

MSc Tianxiang Geng ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Ameloblastin and its implications in cancer pathogenesis.

Bildet kan inneholde: vann, himmel, anlegg, smil, mennesker i naturen.

Foto: Privat.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Assistant Professor Costas Bouyioukos, Université Paris Cité, Frankrike

2. opponent: Lektor Adelina Rogowska-Wrzesinska, Syddansk Universitet, Odense, Danmark

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Hans Jacob Rønold, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Carl Hjortsjö, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Janne E Reseland, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

I avhandlingen undersøkes rollen til ekstracellulære matrise proteiner (ECM), med spesielt fokus på Ameloblastin (AMBN), sin rolle i progresjonen til ulike kreftformer. Analysene, som underbygges av de 4 artiklene som er lagt ved, antyder at AMBN kan være en prognostisk indikator ved ulike kreftformer.

Ved bioinformatiske analyser av åpne tilgjengelige data fra ulike former for kreft, viser resultatene at nivået av AMBN spiller en rolle for overlevelse hos pasienter med serøst cystadenokarsinom på eggstokkene. Ytterligere undersøkelser av pasientgrupper med testikkelkreft viser at nivået av AMBN spiller en rolle i forhold til progresjon av kreftformen og for risikoen for tilbakefall. AMBN nivåene spiller ikke bare en rolle relatert til utfall av kreftformer i de ulike reproduksjonsorganene, men også relatert til nevrale vevssvulster. Nevroblastom (NBL) og glioblastom (GBM) er kreftformer som rammer samme vev ved ulike alder, og disse ble valgt for å sjekke om alder på pasientene spiller en rolle i forhold til en sammenheng mellom progresjon av kreft og AMBN uttrykket. Dataene viste at høye uttrykk av AMBN hadde en beskyttende effekt i forhold til progresjonen av begge disse kreftformene. Videre ble gener som korrelerte med AMBN nivåene identifisert som mulige uavhengige prognostiske markører.

I det siste arbeidet ble en mulig mekanisme identifiser ved at det ble påvist en korrelasjon mellom AMBN nivåene og DNA-metylerings mønstrene i vev fra spiserørskreft.

Samlet sett bekreftet de ulike arbeidene avhandlingens hypotese og viste at AMBN kan spille en rolle for utviklingen av kreft på tvers av forskjellige krefttyper, utviklingsstadier og molekylære veier, og fremhever at AMBN ikke bare kan være en allsidig markør for prognose, men også et mulig mål for terapeutisk intervensjon.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 22. nov. 2023 09:16 - Sist endret 22. nov. 2023 12:00