Disputas: Yang Yang - Biomaterialer

MSc Yang Yang ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: The effect of irisin on orthodontic tooth movement and human cells in tooth-supporting apparatus.

Bildet kan inneholde: synsomsorg, kjole skjorte, engineering, forsker, forsker.

Foto: Privat.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Conchita Martín Alvaro, Dental Faculty, Complutense University of Madrid, Spania

2. opponent: Førsteamanuensis Maria Mavragani, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Bergen

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Amer Sehic, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Prodekan for studier Hans Jacob Rønold, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Janne E Reseland, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Irisin er et hormon som produseres av muskler og frigjøres til blod under muskelsammentrekning etter f. eks fysisk trening. Irisin er den ekstracellulære delen til det større membranbunde proteinet, fibronectin type III domain-containing protein 5 (FNDC5). Økte nivåer av irisin kan påvirke kroppsvekten, senke insulinnivået og bidra til å bedre glukosetoleranse. Selv om FNDC5/irisin hovedsakelig uttrykkes i skjelettmuskulatur, har det også blitt oppdaget i forskjellige vev som hjertet, hjernen, leveren, skjoldbruskkjertelen m. m. Imidlertid er uttrykket og de biologiske effektene av FNDC5/irisin i tannvev lite studert.

Periodontiet, de fire vevene som holder tennene på plass; tannkjøtt, sement, alveolar ben og periodontal ligament (PDL), er konstant utsatt for mekaniske stimuli indusert av tygging, tale, gnissing av tenner, etc. Slike mekaniske stimuli kan ligne det skjelettmuskulatur utsettes for. Siden tidligere studier har vist de gunstige effektene av irisin på periodontale ligament celler hadde dette doktorgradsarbeidet som mål å studere uttrykket og reguleringen av FNDC5/irisin i orale vev, og i tillegg identifisere om rekombinant irisin kan påvirke eksperimentell ortodontisk tannbevegelse, og de mulige mekanismene bak det.

Dataene viste at FNDC5/irisin ble uttrykt og regulert forskjellig i ulike periodontale ligamentceller og vev. Injeksjon av rekombinant irisin i en ortodontisk rottemodell reduserte tennenes mulighet for bevegelse. Immunfluorescensfarging viste at den reduserte tannbevegelsen kan skyldes at vevet ble mer likt ben med økt ekstracellulær matrix (ECM) avsetning.

Det ble deretter produsert 3D vevs-lignende strukturer av humane celler i en roterende inkubator, og irisin økte de mekaniske egenskapene (nanoindentation), ECM og cellenes potensiale for å kunne utvikle seg til ben (RT-PCR, Affymetrix, Luminex).  Irisin påvirket uttrykket av et stort antall gener og ulike signalveier assosiert med proliferasjon, differensiering, og ekstracellulær matrix metabolisme. Funnene i disse 3D vevsstrukturene understøttet den reduserte ortodontiske tannbevegelsen som ble observert i dyrestudiet, og antyder at irisin kan ha en rolle i ombygging og reparasjon av periodontiet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 22. aug. 2023 14:40 - Sist endret 24. aug. 2023 14:40