Disputas: Julie Mari Frigaard - Oral kirurgi og oral medisin

Cand. odont. Julie Mari Frigaard ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Development of an innovative product to relieve dry mouth, considerations of ingredients, toxicity, stability, and patient selection.

Bildet kan inneholde: smil, kjeve, gest, halsbånd, hals.

Foto: Jarli & Jordan

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Lektor Inger Wårdh, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

2. opponent: Professor Natasa Skalko-Basnet, Institutt for farmasi, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Simen E. Kopperud, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan for spesialistutdanningen Jan Eirik Ellingsen, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Janicke L Jensen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Tørr munn er et vanlig problem i befolkningen, og produktene som er på markedet for å lindre tørr munn i dag har kortvarig effekt. Vårt mål var derfor å utvikle et nytt produkt for langvarig lindring av tørr munn.

Det nye produktet er basert på små fettpartikler kalt liposomer, som dekkes med en polymer, et kjedeformet molekyl som er bygget opp av repeterende enheter. Tidligere laboratorieforskning har vist at disse partiklene er fuktgivende og smørende, i tillegg til at de kan klebe seg til celler i slimhinner. Det betyr at et produkt med slike partikler kanskje kan klebe seg til innsiden av munnhulen og gi fuktighet og smøring over lengre tid enn hva dagens produkter gjør. Vi testet derfor ut tolv forskjellige kombinasjoner av liposomer og polymerer i laboratoriet for å undersøke holdbarheten og om noen av formuleringene var giftige. Fem av de tolv formuleringene hadde god holdbarhet og ingen var giftige, noe som betyr at produkter med polymerbelagte liposomer er trygge å teste ut på pasienter.

For å lære mer om hvordan munntørre pasienter har det, og hvordan munnhelse kan påvirke ernæring, undersøkte vi en liten gruppe pasienter ved en psykiatrisk avdeling som brukte medisiner med munntørrhet som bivirkning. Pasientene ble intervjuet, svarte på spørreskjemaer og fikk undersøkt tenner og munnhule grundig. Resultatene viste at pasientene hadde lavere oral helse-relatert livskvalitet og dårligere munnhelse sammenliknet med en frisk kontrollgruppe. De fleste pasientene manglet regelmessige måltidsrutiner og 70% ble anbefalt å forbedre kvaliteten på matinntaket. Spørreundersøkelsen viste at hovedårsakene til at pasientene ikke spiste nok mat var tørr munn, og at de ikke hadde lyst på mat.

Ved uttesting av nye produkter mot tørr munn finnes det ikke et standard oppsett som beskriver pasientene som inkluderes. Pasienter med forskjellig alvorlighetsgrad av tørr munn blir derfor inkludert, og det gjør det vanskelig å sammenlikne effekten av produktene. Vi har derfor foreslått en ny metode som graderer alvorlighetsgraden av tørr munn. Metoden består av to subjektive og tre objektive kriterier som gir pasienten en alvorlighetsgrad fra 0-3. Metoden kan brukes for å standardisere inklusjon av pasienter til slike studier.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 23. mai 2024 08:27 - Sist endret 23. mai 2024 10:35