Disputas: Vasileios Kapralos - Endodonti

Doctor of Dental Surgery (DDS) Vasileios Kapralos ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Interactions Between Irrigation Fluids and Endodontic Sealers: Assessing Biological, Physicomechanical and Chemical aspects.

Kandidat Vasileios Kapralos

Foto: OD/UiO.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Ikhlas El Karim, School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences, Queen’s University Belfast, Nord-Irland

2. opponent: Førsteamanuensis Anca Virtej, Institutt for klinisk odontologi, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Anders Verket, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan for forskning Janne E Reseland, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Pia Titterud Sunde, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Halvparten av den voksne befolkningen globalt har minst en tann med apikal periodontitt (AP), som betyr at det er betennelse i vevet som omgir rotspissen. En fersk studie viste at AP var til stede hos 45% av 65 åringer i Oslo, Norge. AP kan være asymptomatisk eller forårsake symptomer og ubehag for pasienten. Utvikling av AP skyldes infeksjon i rotkanalen.  For å eliminere rotkanalsinfeksjonen må en rotfylling utføres. En rotfylling består av mekanisk utrensing, desinfeksjon, og påfølgende forsegling med et kjerne-materiale (gutta-perka) og endodontiske tetningsmidler (sealere),

Etter den kjemo-mekanisk rensingen av rotkanalen, vil det ofte være resterav desinfeksjonsveske (irrigasjonsmidler) til stede i rotkanalsystemet. Irrigasjonsmidlene Natriumhypokloritt (NaOCl), klorheksidindiglukonat (CHX), etylendiamintetraeddiksyre (EDTA), brukes i endodontisk behandling og rester av disse i rotkanalen etter utrensing kan påvirke sealeren som benyttes. I denne avhandlingen ble effekten av interaksjoner mellom ulike irrigasjonsvæsker, spesielt CHX, og tre mye brukte endodontiske sealere; AH Plus, BioRoot RCS og Pulp Canal Sealer (PCS) undersøkt.  Biologiske, fysisk-mekaniske og kjemiske aspekter ved sealerne ble undersøkt etter kontakt med CHX. I tillegg ble det utviklet en ex vivo tannmodell for å vurdere om den gjenværende tilstedeværelsen av NaOCl eller CHX kan øke eller redusere de antibakterielle egenskapene til dentin og sealere.

•             Det ble konkludert med at CHX kan forbedre sealernes antimikrobielle egenskaper. PCS med og uten CHX-kontakt hadde den høyeste antimikrobielle effektiviteten av undersøkte selareoverflater

•             ex vivo tannmodellen ble ansett som reproduserbar og egnet for undersøkelse av de antimikrobielle sealeregenskapene.

•             Kontakt med CHX økte cytotoxiciteten(giftigheten) for alle sealere.

•             De fysisk-mekaniske egenskapene for alle tre sealere ble påvirket i varierende grad etter CHX-kontakt.

Denne avhandlingen kan bidra til en bedre forståelse og kunnskap om interaksjoner mellom endodontiske sealere og irrigasjonsløsninger. CHX påvirket sealernes antibakterielle og fysisk-mekaniske egenskaper i varierende grad avhengig av sealernes kjemi.

Å følge koordinerte prosedyrer for både skylling og forsegling av rotkanalen kan være gunstig for å bevare de biologiske egenskapene og den kjemiske stabiliteten til rotfyllingen. Dette kan også bidra til å øke sannsynligheten for langsiktig suksess (av en rotfylling).

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 10. apr. 2024 10:17 - Sist endret 10. apr. 2024 15:04