Disputas: Margareth Kristensen Ottersen - Kjeve- og ansiktsradiologi

Cand. odont. Margareth Kristensen Ottersen ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Temporomandibular joint osteoarthritis in older adults: Frequency of CBCT signs and characteristics.

Foto: OD/UiO.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Kristina Hellén-Halme, Malmö universitet, Malmö, Sverige

2. opponent: Professor emeritus Anders Wänman, Institutionen för odontologi, Umeå universitet, Umeå, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Odd Carsten Koldsland, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Carl Hjortsjö, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Veiledere

Hovedveileder: Førsteamanuensis Linda Z. Arvidsson, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Medveileder: Professor emeritus Tore A. Larheim, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Artrose er den vanligste leddsykdommen. Den er kronisk og forekomsten øker med alder. På verdensbasis er over 70 % av de som lever med artrose over 55 år, og 60 % av dem er kvinner. I Norge regner man at ca 8 % av befolkningen har artrose i et eller flere ledd. De vanligste symptomene ved artrose er smerter og stivhet, og ofte med påfølgende funksjonsnedsettelse. Artrose er vanligst i håndledd, kneledd og hofteledd, men kan også forekomme i kjeveleddet. Symptomene ved artrose i kjeveledd kan variere fra ingen symptomer til leddlyder, leddsmerte, funksjonsnedsettelse og redusert livskvalitet.

Klinisk kan det være vanskelig å skille artrose fra andre kjeveleddstilstander. En røntgenundersøkelse er ofte nødvendig ved behov for mer sikker diagnostikk. Computed Tomography (CT) og Cone Beam Computed Tomography (CBCT) er de beste undersøkelsesmetodene ved radiologisk diagnostikk av artrose i kjeveledd. Det mangler kunnskap om både forekomst av, og radiologiske karakteristika ved artrose i kjeveledd hos eldre voksne, som er en forutsetning for riktig, sikker og reproduserbar diagnostikk.

Avhandlingens hovedformål har derfor vært å undersøke forekomst av, karakteristika og relaterte symptomer ved CBCT-diagnostisert artrose i kjeveledd hos eldre voksne. To ulike populasjoner ble undersøkt. Den første studiepopulasjonen bestod av eldre voksne (gjennomsnittsalder 71.3 år), i all hovedsak kvinner, med kjent håndartrose. I denne populasjonen beskrives og relateres kliniske og radiologiske funn ved artrose i kjeveledd. Den andre studiepopulasjonen bestod av et tilfeldig utvalg av 65-åringer bosatt i Oslo. Kjønnsfordelingen i denne populasjonen er tilnærmet lik. Her beskrives forekomst av, kjønnsforskjeller og radiologiske karakteristika ved artrose i kjeveledd.

CBCT diagnostisert artrose i kjeveledd var et hyppig funn i studiepopulasjonen bestående av eldre voksne med håndartrose og dette kan indikere at artrose i kjeveleddet er en del av en generalisert artrosesykdom. Kjeverelaterte symptomer og kliniske funn var mer vanlig hos individer med radiologiske funn av artrose i kjeveleddet. Til tross for dette hadde få søkt helsehjelp for sine kjeveplager. Artrose i kjeveledd var hovedsakelig karakterisert ved benproduktive forandringer og avflating av leddflatene, noe som indikerer et sent stadium av sykdommen i denne populasjonen. CBCT-diagnostisert artrose i kjeveledd ble påvist hos 35 % av 65-åringene bosatt i Oslo, med mer enn dobbelt så stor forekomst hos kvinner. I denne yngre populasjonen var kjeveleddsartrosen også karakterisert ved benproduktive forandringer og avflating av leddflatene, men i et noe mer aktivt stadium enn i gruppen med håndartrose. Til tross for radiologiske tegn til artrose i kjeveledd hadde få av 65-åringene symptomer fra kjeveledd eller hadde oppsøkt helsehjelp.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 8. mars 2024 08:31 - Sist endret 11. mars 2024 12:29