Disputas: Maria Schröder - Biomaterialer

MSc Maria Schröder ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: 3D in vitro models as tool for studying tissue repair and remodelling of soft and hard tissues.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, ansikt, kinn.

Foto: OD/UiO.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Umber Cheema, University College London, London, UK

2. opponent: Assistant Professor Marta Silva Carvalho, New University of Lisbon, Lisbon, Portugal

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Instituttleder Carl Hjortsjö, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Dekan Tiril Willumsen, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Janne E Reseland, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Ødeleggelse av tannstøttende og omkringliggende vev ved periodontitt er ikke bare den primære årsaken til tanntap, men påvirker også oral og generell helse. 3D- modeller med celler fra periodontalt bløt- og hardvev kan gi verdifull innsikt i sykdomsmekanismer og effekten av terapeutiske intervensjoner. Doktorgradsavhandlingen tok sikte på å fremstille 'vevslignende' 3D-cellemodeller av periodontale ligament celler og beinceller ved bruk av roterende bioreaktorer og perfusjonsreaktorer, og å undersøke effekten av ulike stimuli, som vitaminer og mekanisk påvirkning.

Vitaminer og kosttilskudd anbefales for pasienter for å opprettholde oral helse og bekjempe tannkjøttsykdom. Vitamin D-mangel har vist seg å være assosiert med økt risiko for periodontal sykdom og kan også være assosiert med forsinket post-kirurgisk periodontal tilheling. Dessuten er vitamin D avgjørende for benmineralisering gjennom regulering av kroppens kalsium- og fosfathomeostase. Vitamin K er et fettløselig vitamin som finnes i to hovedformer: vitamin K1 og vitamin K2. Vitamin K2 stimulerer bendannelse og hemmer beinresorpsjon.

Vitamin D økte frigjøringen av faktorer involvert i vevsheling, angiogenese, osteogenese og beinresorpsjon i 3D-modellen av periodontale ligament celler, mens vitamin K2 økte de mekaniske egenskapene og produksjonen av ekstracellulære matriksproteiner. Effektene ble enda større når vitamin D og K2 ble kombinert. Dette er den første studien som viser at kombinasjonen av vitamin D og K2 har en positiv effekt på differensiering av periodontale ligament celler, og slik kan forbedre tannstøtten. Effektene av vitamin D og K2 ble også testet i en 3D-cellebasert beinmodell, der økte vitamin D den mekaniske stivheten til de beinlignende vevskonstruksjonene, mens K2 økte den mekaniske fleksibiliteten. Resultatene viser at kombinert tilskudd med vitamin D og K2 kan gi en sterkere beinstruktur.

Både periodontale ligament og bein er sterkt vaskulariserte vev, og remodelleringen av disse styres av mekaniske stimuli. Slike stimuli kan etterlignes i roterende bioreaktorer og perfusjonsreaktorer i laboratoriet, og denne avhandlingen viser at væskestrøm og skjærkrefter kan forbedre molekylære mekanismer involvert i vevsremodellering og beinregenerering.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 5. mars 2024 08:25 - Sist endret 5. mars 2024 08:25