Disputas: Ida Haukåen Stødle - Periodonti

Cand.odont. Ida Haukåen Stødle ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Prevalence of periodontitis and its association to non-communicable diseases in a Norwegian population.

Foto: OD/UiO.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Docent Kåre Buhlin, Institutionen för odontologi, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

2. opponent: Førsteamanuensis Gro Eirin Holde, Institutt for klinisk odontologi, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Tove Wigen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Prodekan Hans Jacob Rønold, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Odd Carsten Koldsland, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Periodontitt er en utbredt betennelsestilstand som rammer tennenes støttevev, og som har funksjonell, sosial og økonomisk konsekvens. Det overordnede målet med arbeidet var å undersøke om periodontitt har betydning for forekomst av vanlige ikke-smittsomme sykdommer, i en stor norsk befolkning. Periodontitt ble undersøkt og klassifisert på grunnlag av nye diagnostiske kriterier, introdusert av en internasjonal arbeidsgruppe i 2017. Informasjon om generell helse ble innhentet gjennom spørreskjema, kliniske målinger og biologiske prøver.

Tre tverrsnittstudier ble utført gjennom den fjerde Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT4). Den første studien inkluderte klinisk og radiografisk undersøkelse av 4933 deltakere for å bestemme forekomst og alvorlighetsgrad av periodontitt. Periodontitt i henhold til 2017-klassifiseringen ble observert i en stor del av befolkningen. Periodontitt Stadium I og Stadium II kombinert (mild og moderat periodontitt) ble observert hos 55 % av deltakerne, mens omtrent 17 % hadde periodontitt Stadium III og Stadium IV (alvorlig periodontitt). I den andre studien ble forholdet mellom periodontitt og hjerte- og karsykdom, revmatoide lidelser, diabetes og kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)/emfysem undersøkt ved hjelp av statistiske regresjonsmodeller. Deltakere med periodontitt Stadium II og Stadium III/IV hadde oftere hjerte- og karsykdom, diabetes og KOLS/emfysem, sammenlignet med deltakere uten periodontitt. Disse sammenhengene ble tydeligere blandt deltakere med alvorlig periodontitt. Den tredje studien var en radiografisk undersøkelse av periodontalt bentap blandt deltakere med nylig diagnostisert cøliaki. Bentap blandt cøliakere ble sammenlignet med bentap blandt ikke-cøliakere. Denne undersøkelsen avdekket at periodontalt bentap forekom sjeldnere blant personer med nylig diagnostisert cøliaki enn blandt personer uten cøliaki.

Funnene i denne avhandlingen belyser assosiasjoner mellom periodontitt og vanlige ikke-smittsomme sykdommer, og bidrar til innsikt i påvirkningen av periodontitt på generell helse. Videre understreker resultatene behovet for å adressere periodontitt hos pasienter som også lider av andre sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 1. mars 2024 07:23 - Sist endret 1. mars 2024 09:29