Trivdes godt som Erasmusstudent ved Det odontologiske fakultet

Torben Hildebrand fra Leibniz University i Hannover, Tyskland har gjennomført et utvekslingsopphold ved Avdeling for Biomaterialer fra 1.september  til 18.desember.

Torben Hildebrand nøt førjulsstemning i Oslo før han dro hjem. (Foto: Kjersti E Carlsen, UiO)

Torben har kost seg sammen med venner og familie i julen. Vi spurte han litt om hans tanker om avslutningen av 2018, julefeiringen, og om oppholdet i Norge.

Like før jul dro Torben med blandede følelser tilbake til Tyskland fordi han trivdes veldig godt i det semesteret han var i Oslo ved Avdeling for Biomaterialer. Men han var også glad for å se familien sin og venner igjen:

– Jeg tilbrakte tiden i julen med dem og vi spiste og snakket sammen. Det var hyggelig å se så mange av familien min og nære venner samtidig, og jeg kunne fortelle om mitt opphold i Oslo. Jeg kunne også oppdatere meg på hva som hadde skjedd i det siste halvåret hjemme.

Kan du kort beskrive din forskning og hvilket fokus du hadde i perioden du var på fakultetet?

– Jeg fikk muligheten til å komme til Avdeling for Biomaterialer for å jobbe på et høyoppløselig nano- tomografisystem. Min oppgave var å analysere ultrastruktur av tann fra mennesker ved hjelp av røntgenstråler. For dette arbeidet forberedte jeg og scannet små prøver av visdomstenner. Videre fokuserte jeg på å forbedre kontrasten av bildene ved konsentrasjon av tungmetaller i det myke vev av prøvene.

Har du blitt kjent med studenter utenom fakultetet?

– Siden det ikke var noen Erasmus- fadder-ordning for meg under oppholdet på Avdeling for Biomaterialer, engasjerte jeg meg aktivt i studentmiljøet ved Universitetet i Oslo. Jeg ble med i en språktandem hvor Erasmus-studenter kunne møte norske studenter som ville lære  tysk -og omvendt. Der fikk jeg venner som jeg fant på ting med på fritiden. Videre deltok jeg i et valgfritt norskkurs og kom i kontakt med mange internasjonale studenter der. Det var alltid morsomt å tilbringe tiden sammen i det flerkulturelle miljøet, og vi lærte mye om av hverandre om våre ulike kulturer.

Emneord: Erasmus+ Av Kjersti E.Carlsen
Publisert 17. jan. 2019 09:52 - Sist endret 17. jan. 2019 09:52