Grunnutdanningen

Kunnskapsmål

Kunnskapsmålene er definert som tilstrekkelig detaljkunnskap om, og derpå bygget innsikt i, de anatomiske, fysiologiske, mikrobiologiske og immunpatolologiske særtrekk i pulpa og det apikale periodontium av betydning for endodontal sykdom. Tilstrekkelig kunnskap om og innsikt i de biologiske prinsipper for aseptikk, antiseptikk og kroppens evne til regenerasjon som har betydning for sykdom og behandling skal også dokumenteres.

Studentene skal kjenne til og kunne vurdere endodontiske behandlingsmetoder, inkludert pulpabeskyttelse under fyllinger, indirekte og direkte pulpaoverkapning, partiell og full pulpotomi, pulpektomi, behandling av infisert pulpa/rot og kirurgisk endodontisk behandling.

Holdningsmål

Studentene skal vise omsorg på pasientens premisser. De skal ta ansvar for en helhetlig behandling og vise forståelse for sosiale og kulturelle aspekter relatert til oral helse. De skal videre ha en realistisk holdning til egne kunnskaper og ferdigheter, og erkjenne behovet for å søke faglig ekspertise når det er nødvendig. I tillegg skal studentene vise vilje til faglig oppdatering og videreutvikling.

Behandlingsmål

Studentene skal i løpet av undervisningen i endodonti ha utført fullstendige journalopptak i henhold til gjeldende forskrifter; ha gjennomført diagnostikk av varierende vanskelighetsgrad og omfang; og ha gjennomført fullstendig behandling av et minimum på 15 rotkanaler. Det skal på disse pasientene være utført endodontisk behandling av tenner i alle tanngrupper, og av varierende vanskelighetsgrad.

Den endodontiske terapien skal være utført med en tilfredsstillende grad av selvstendighet hvor det er vist en konstruktiv og kritisk faglig vurderingsevne. Dette skal være dokumentert gjennom ryddige journaler i overensstemmelse med gjeldende forskrifter.

Ferdighetsmål

Studentene skal etter gjennomgått studium kunne gjennomføre diagnostikk og behandlingsplanlegging av endodontale sykdommer, og gi akutthjelp og fullstendig endodontisk behandling på voksne pasienter med varierende problemer og vanskelighetsgrad. Studentene skal på selvstendig grunnlag yte disse tjenestene, og kunne dokumentere behandling og oppfølging gjennom korrekt journalføring med nødvendig informasjon.

Publisert 7. okt. 2010 15:15 - Sist endret 23. mars 2011 11:19