Fagplan for grunnutdanningen - protetikk

Kunnskapsmål

Studentene skal etter endt utdanning i oral protetikk ha tilegnet seg en kombinasjon av teoretisk og klinisk kunnskap samt kunnskap om og forståelse for en flerdelt fremstillingsprosess i samarbeid med en tanntekniker. De skal med sin kunnskap kunne utføre en helhetlig vurdering av pasientens subjektive og objektive behov for oralprotetisk behandling. Studentene skal kjenne vanlige temporomandibulære forstyrrelser (TMD) og deres symptomatologi, epidemiologi, etiologi, diagnostikk/differensialdiagnostikk og terapi.

Etter gjennomført undervisning skal studenten:
 

  • Ha teoretiske kunnskaper om kombinasjonsprotetikk, alternative former av total tannløshet samt mer komplisert fast protetikk og implantatprotetikk.
     
  • Ha teoretisk kunnskap om pasienters rettigheter innenfor trygdesystem, forsikring og sosiale bestemmelser av betydning for protetisk behandling.
     
  • Ha kjennskap om spesielle behandlingssituasjoner som kan forekomme ved behandling av pasienter med fysiske og psykiske handikap samt eldre pasienter. 

Holdningsmål

Studentene skal på pasientens premisser vise omsorg og ha ansvar for en helhetlig behandling, ha en realistisk holdning til egne kunnskaper og ferdigheter samt vilje til å søke faglig ekspertise når nødvendig. I tillegg skal studenten vise forståelse for sosiale og kulturelle aspekter relatert til oral helse og vilje til faglig oppdatering og videreutvikling.

Ferdighetsmål

Studentene skal i løpet av de enkelte semestere fremvise en produksjon i samsvar med det til enhver tid gjeldende ”Minimumskrav til utført behandling”. Behandlingen skal være utført med en tilfredsstillende grad av selvstendighet hvor det er vist en konstruktiv og kritisk faglig vurderingsevne. Dette skal være dokumentert gjennom ryddige journaler i overensstemmelse med gjeldende forskrifter.

Studentene skal etter gjennomgått undervisning i protetikk og bittfunksjon ha utviklet evne til å kommunisere og samarbeide med pasienter, kolleger og teknisk personale.

De skal selvstendig kunne analysere pasientens behov for oral rehabilitering, planlegge og utføre integrert behandling og relatere det til pasientens selvopplevde behov samtidig som pasientens autonomi og integritet ivaretas.

Studentene skal i samråd med pasienten kunne legge opp en behandlingsplan basert på diagnose og prognose. De skal selvstendig kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at de ulike behandlingselementene blir utført i en hensiktsmessig rekkefølge i kort- og langsiktig perspektiv. Selvstendig kunne bedømme pasientopplysninger av betydning for planlegging og behandling, samt vurdere behov for særlige tiltak ved oral rehabilitering. De skal kunne identifisere de tilstander og forandringer som krever samarbeid med spesialist eller henvisning for diagnose/behandling.

Etter gjennomført undervisning forventes det at studenten skal kunne anvende sine kunnskaper og erfaringer som; evnen til å omsette teoretisk kunnskap til klinisk situasjon, selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere sitt kliniske arbeid, fremvise ansvarsfull journalføring, empatisk evne samt kunne kommunisere og etablere god kontakt med pasienter og medarbeidere. Studenten skal gjennom behandlingsplanleggingen ha et helhetssyn av pasienten og dermed kunne ta hensyn til pasientens medisinske, sosiale og økonomiske forhold.

Etter gjennomført undervisning skal studenten:

Kunne redegjøre for grunnleggende termer og begrep innen fagfeltet protetikk og bittfunksjon og ha teoretiske kunnskaper om muligheter og metoder for med hjelp av proteser å gjenskape eller opprettholde et for pasienten optimal status i funksjonell og sosial henseende. Spesielt hensyn skal derved tas til anvendte materialers biologiske effekter.

Kunne diagnostisere en tilstand som er av betydning for valg av protetisk behandling, kunne avgjøre når protetisk behandling er indisert, gi en prognosevurdering og kunne legge opp en fullstendig behandlingsplan.

Ha opparbeidet klinisk ferdighet som kreves for å kunne utføre protetisk behandling som vanligvis forekommer i en allmenn praksis.

Publisert 29. sep. 2010 16:24 - Sist endret 7. nov. 2010 15:01