Ny innsikt i hvordan cellen holder mitokondriene i orden

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til oppklaring av hvordan cellen holder mitokondriene i orden​

Professor Linda Hildegard Bergersen og to doktorgradsstudenter, Christine Elisabeth Regnell og Md Madi Hasan-Olive, er medforfattere på et arbeid nylig publisert i tidsskriftet Scientific Reports (Nature Publishing Group). Et protein kalt Rev1 reparerer brudd i DNA-tråden og er tidligere kjent å være nødvendig for å opprettholde stamceller og celledeling. Artikkelen viser nå at Rev1 også er nødvendig for å holde mitokondriene i orden. Genetisk knock-out av Rev1 fører til at skadet mitokondrie-DNA hoper seg opp og cellen bruker økt mengde energi på å forsøke å reparere skadene, mens evnen til energiproduksjon samtidig går ned. Elektronmikroskopiske undersøkelser, utført ved Elektronmikroskopisk laboratorium på IOB, viser blant annet fragmenterte mitokondrier i celler som mangler Rev1 (gule piler på bildet).

Referanse

Fakouri NB, Durhuus JA, Regnell CE, Angleys M, Desler C, Olive MH,
Martín-Pardillos A, Tsaalbi-Shtylik A, Thomsen K, Lauritzen M, Bohr VA, de Wind
N, Bergersen LH, Rasmussen LJ. Rev1 contributes to proper mitochondrial function
via the PARP-NAD(+)-SIRT1-PGC1α axis. Sci Rep. 2017 Oct 2;7(1):12480. doi:
10.1038/s41598-017-12662-3. PubMed PMID: 28970491; PubMed Central PMCID:
PMC5624938.

Rev1 contributes to proper mitochondrial function via the PARP-NAD (+)-SIRT1-PGC1α axis.

Publisert 22. nov. 2017 13:02 - Sist endret 17. feb. 2020 14:47