Nye bindingspartnere for ephrin-B3

Nye, og til nå ukjente, bindingspartnere for ephrin-B3 er proteoglykanene Agrin, Collagen XIII, Perlecan og CD44 (v3-v10).

Figur

Figur A. Viser høy ekspresjon av CD44(v3-10) på den orale plateepitelkreftcellelinjen H376.

Figur B. Viser binding av ephrin-B3 til den samme cellelinjen (stiplet linje). Heltrukken linje viser blokkering av ephrin-B3 binding med heparin som indikerer at ephrin binder til sulfat. Grå figur er kontroll i A og B.

Ephrin-B3 tilhører en proteinfamilie på 7 medlemmer kalt Ephriner. De er kjent for å binde en famille av tyrosin kinase reseptorer kalt Eph reseptorer (14 medlemmer). Ephriner og Eph reseptorer er involvert i forskjellige prosesser som blant annet nervecellevandring og posisjonering under embryogenese, dannelse av vevsgrenser, segmentering, angiogenese og stamcelledifferensiering. Ephrin-B3 er utrykt i hjerne, men også i tenner i vevet som omgir stamceller. Funksjon her er ikke kjent.

Vi har tidligere vist at Ephrin-B3 kan binde seg til andre proteiner enn Eph reseptorer (PubMed), spesielt til sulfaterte proteoglykaner som sitter på celleoverflaten. Binding av Ephrin-B3 til celler kan blokkeres av heparin, som indikerer at sulfat på en sukkerkjede (heparan sulfat) kan være bindingspartner for Ephrin-B3. Funksjonelt har vi vist at denne bindingen induserer cellesignalering og fører til cellerunding (deadhesjon).

I dette nye studiet viser vi at Ephrin-B3 kan binde seg både til cellemembranassosierte og sekrerte proteoglykaner. Vi viser også binding av Ephrin-B3 til flere cellelinjer av oral opprinnelse. Følgende proteoglykaner; agrin, Collagen XIII, Perlecan og CD44 (v3-v10) identifiseres her som direkte mulige bindingspartnere til ephrin-B3. Ephrin-B3 binder seg til et proteinkompleks på celleoverflaten bestående av proteoglykan og to proteiner med molekylær vekt på 20 og 45 KDa. Videre har vi målt sterk binding mellom proteoglykanet CD44(v3-v10) og ephrin-B3. Dette studiet utdyper forståelsen av bindingen av sulfaterte proteoglykaner til proteinet Ephrin-B3.

Referanse

Artikkelen "Ephrin-B3 binds both cell-associated and secreted proteoglycans (PubMed)" er skrevet av Kristian Prydz, Trond Sundby Halstensen, Halvor Lauvstad Holen og Hans-Christian Åsheim.