Disputas: Maria Balta - Oral immunologi

DDS Maria Balta ved Institutt for oral biologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of RvD1 n-3 DPA on oral epithelial cells.

Bildet kan inneholde: panne, kinn, leppe, smil, skulder.

Foto: Privat.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Disputas kan også følges på zoom

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Georgios Belibasakis, Institutionen för Odontologi, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

2. opponent: Professor Marianne Schultzberg, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Trude M Haug, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Konstituert instituttleder Trond Sundby Halstensen, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Veiledere

• Professor emeritus Karl Schenck, Institutt for oral biologi. Universitetet i Oslo
  • Professor emerita Inger Johanne Schytte Blix, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

For å opprettholde god helse, er det essensielt for kroppen å kunne stoppe betennelse, og at dette skjer uten å hemme immunforsvaret. Spesialiserte lipider er involvert i denne prosessen, og de kalles SMP. Disse spesialiserte lipididene kommer fra essensielle flerumettede n-6 eller n-3 fettsyreforløpere. Fettsyreforløpere er molekyler som kroppen kan bruke til å lage nye fettsyrer.

Epitelslimhinnen dekker overflaten i munnhulen, og er en viktig komponent i munnhulens immunforsvar.  I tillegg til å være en passiv fysisk barriere, deltar orale epitelceller også aktivt i kommunikasjon mellom immunsystemet og det ytre miljøet ved å generere og utskille bioaktive stoffer som cytokiner, kjemokiner og andre faktorer som er viktig for immunforsvaret.

Målet med denne første studien var å undersøke hvilken effekt et nylig oppdaget SMP hadde på orale epitelceller. Dette SMPet heter resolvin D1n-3 DPA (RvD1n-3 DPA).

I epitelet fant vi reseptorer som bandt seg til det nyoppdagede SMPet. Dette gjaldt reseptorene FPR2/ALX og DRV1/GPR32. I tillegg oppdaget vi, at når vi tilsatte det nyoppdagede SMPet til en gruppe av celler, så oppstod det indre forandringer i cellene som førte til at uttrykket av gener som koder for antimikrobielle peptider ble oppregulert. Dette kan indikere at det nyoppdagede SMPet (RvD1n-3 DPA) kan ha en antibakteriell eller antiviral effekt samt ha et potensiale til å styrke kroppens immunforsvar.

Det er nå bred forståelse av at kroppens manglende evne til å kontrollere og avslutte betennelse er årsak til mange kroniske sykdommer. Derfor var hensikten med den andre studien å bedre forstå hvordan RvD1n-3 DPA kan påvirke funksjonen til epitelceller i munnen når det er en betennelse til stede.

Vi utførte transkriptom-analyser på celler som hadde blitt stimulert med TNF-α ,et stoff som kan forårsake betennelse, og som deretter ble behandlet med RvD1n-3 DPA. En transkriptomanalyse er en metode for å undersøke hvilke gener som er aktive i en celle eller vevsprøve ved å måle mengden RNA som er produsert fra genene.

Vi fant ut at behandlingen med RvD1n-3 DPA førte til en betydelig nedregulering av gener som kan forårsake betennelse. Behandlingen førte også til at et protein ved navn P65 forflyttes ut av cellekjernen og inn i cytoplasmaet. P65 er viktig for at gener skal kunne aktiveres, og å flytte seg ut av cellekjernen kan det føre til at P65 blir ineffektiv. Siden P65 er kjent for å fremme transkripsjonen av mange pro-inflammatoriske gener, tyder dette på at RvD1n-3 DPA kan brukes for å redusere betennelse, og at det kanskje virker gjennom en ny mekanisme.

Selv om SPM-er kan hjelpe med sårheling ved å redusere betennelse, har vi fortsatt mye å lære om hvordan de påvirker bevegelsen av orale epitelceller i betennelsesmiljøer. I den tredje studien fant vi at tilsetning av RvD1n-3 DPA økte bevegelsen av orale epitelceller når de var utsatt for betennelsesmolekylet TNF-α. Vi observerte også at RvD1n-3 DPA påvirket organiseringen av et protein kalt F-aktin, som er viktig for intracellulær transport. Dette antyder at RvD1n-3 DPA kan være nyttig for å fremme helning av munnslimhinnen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 11. okt. 2023 08:18 - Sist endret 25. okt. 2023 13:20