Disputas: Randi Krog Eftedal - Osteoartritt og immungenetiske faktorer

Cand. odont. Randi Krog Eftedal ved Institutt for oral biologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Predisposing genetic and epigenetic immune-related factors in large joint osteoarthritis.

Cand.odont. Randi Krog Eftedal

Foto: Privat

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Ines Mrakovčić-Šutić, Department of Physiology, Immunology
and Pathophysiology, University of Rijeka, Croatia

2. opponent: Professor Therese Standal, Institutt for klinisk og molekylær medisin, NTNU, Trondheim

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanunesis Qalbi Khan, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Roger Simm, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Zlatko Dembic, Institutt for oral biologi. Universitetet i Oslo

Sammendrag

Muskel- og skjelettsykdommer er hovedårsaken til funksjonstap hos mennesker. Ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO) rammer muskel- og skjelettsykdommer omtrent 1,71 milliarder mennesker globalt. Denne gruppen av sykdommer er den viktigste grunnen til redusert helse (years of healthy life lost due to disability, YLDs) og utgjør også den største andelen av rehabiliteringskrevende medisinske tilstander.

Osteoartritt er den muskel- og skjelettsykdommen som forekommer hyppigst. Tidligere ble osteoartritt ansett som en slitasjetilstand der leddbrusken gradvis brytes ned på grunn av mekanisk belastning. Nå er det kjent at sykdommen rammer alt vev i leddet, inkludert brusk, bein, leddhinne og muskler rundt leddet, og har betydelige immunologiske komponenter.

Sykdommen kan deles inn i primær og sekundær osteoartritt. Ved sekundær osteoartritt foreligger en kjent utløsende faktor, for eksempel en skade. Ved primær osteoartritt er det som utløser sykdommen ukjent. Fra studier av familier er det kjent at noen mennesker er genetisk mer utsatt for å utvikle osteoartritt enn andre.

I denne avhandlingen ble det tatt utgangspunkt i kunnskap om immunologiske prosesser i osteoartritt og genetisk predisposisjon for sykdommen. Kjente punktmutasjoner i tilknytning til gener som koder for inflammasjonsfaktorer med kjent eller antatt assosiasjon til osteoartritt, ble identifisert og valgt ut for analyse. DNA ble isolert fra pasienter med alvorlig primær osteoartritt i kne- eller hofteledd, og sammenlignet med friske kontroller for å se etter forskjeller mellom gruppene. I tillegg ble cellelinjer studert in vitro for å undersøke epigenetisk regulering av inflammasjon med mikro-RNA.

Resultatene fra studien tyder på at det er forskjeller i genetisk predisposisjon mellom primær osteoartritt i kne- og hofteledd. Osteoartritt utgjør en stor belastning på både individuelt og samfunnsmessig nivå. I dag finnes det ingen behandling mot osteoartritt utover livsstilsendring, smertelindring og kirurgi. Epigenetisk regulering kan utgjøre potensielle mål for farmakologisk behandling av osteoartritt i fremtiden.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 12. apr. 2023 09:31 - Sist endret 12. apr. 2023 15:44