Disputas: Maren Bråten Solhaug - Oral immunologi og patologi

Master i odontologi Maren Bråten Solhaug ved Institutt for oral biologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on immunity and cancer in the human oral mucosa.

Master i odontologi Maren Bråten Solhaug

Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Merva Soluk Tekkesin, Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Istanbul University, Tyrkia

2. opponent: Førsteamanuensis Olav Sundnes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanunesis Linda Zamoline Arvidsson, Institutt for klinisk odontologi,  Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Roger Simm, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Espen S. Bækkevold, Institutt for oral biologi. Universitetet i Oslo

Sammendrag

Daglig utfordres munnslimhinnenes immunforsvar av en mengde mikroorganismer, næringsmidler og luftbårne partikler som for eksempel pollen og svevestøv. En spesiell type immunceller, kalt «antigenpresenterende celler» (APCer), spiller en nøkkelrolle i immunforsvarets evne til å skille mellom hva kroppen skal oppfatte som «fiende», eller «venn». Er det en «fiende» må forsvarssystemet aktives.  Dersom funksjonen til APCer feilreguleres, kan dette føre til kroniske betennelsessykdommer. Det finnes flere forskjellige typer APCer i munnhulen, som makrofager, dendrittiske celler og såkalte Langerhanske celler. I andre organer, blant annet i tarm og hud, er det nylig funnet mange undergrupper av disse cellene, men man vet lite om disse i munnslimhinnen.

I den første delen av arbeidet karakteriserte Solhaug sammensetningen av APCer i frisk kinnslimhinne. Det ble funnet 21 ulike typer APCer basert på en analyse av cellenes genuttrykk. Blant disse fant man fire ulike typer Langerhanske celler. Slike celler danner et tett nettverk rett under overflaten av munnslimhinnen, og er sannsynligvis viktige for å fjerne invaderende mikrober.

I den andre delen av prosjektet undersøkte Solhaug opprinnelsen av Langerhanske celler i vevsprøver fra kinnslimhinnen hos pasienter med sykdommen oral lichen planus (OLP). OLP er en kronisk betennelsestilstand i munnslimhinnene som rammer rundt 1 % av befolkningen. Sykdommen viser seg oftest som hvite og rødlige forandringer i kinnslimhinnen og kan gi svie og smerter. Solhaug fant signifikant flere Langerhanske celler i munnslimhinnen fra pasienter med OLP sammenlignet med kinnslimhinnen fra friske personer. Langerhanske cellene synes å bli rekruttert fra dendrittiske celler i blodbanen.

I den tredje delen av arbeidet undersøkte Solhaug et pasientmateriale bestående av kreftsvulster fra tunge; en relativt sjelden, men alvorlig kreftform. Forekomsten av proteinet Krüppel-like factor 4 (KLF4) og mengden betennelsesceller i kreftsvulstene viste seg å kunne forutsi prognosen til pasientene med tungekreft. Et høyt uttrykk av KLF4 i kombinasjon med mange betennelsesceller ble funnet hos pasienter som hadde god prognose og pasientene hadde dermed mindre sannsynlighet for å dø av sin kreftsykdom enn de øvrige pasientene i studien. Økt KLF4-uttrykk i orale kreftceller ble påvist etter at cellene ble stimulert med interferon gamma, et signalmolekyl som kan frigis ved betennelse.

Resultatene bidrar til økt forståelse av munnslimhinnens immunforsvar ved friske forhold samt ved sykdommene OLP og tungekreft, og kan på sikt bidra til målrettet behandling og oppfølging av disse sykdommene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 14. feb. 2023 12:53 - Sist endret 16. feb. 2023 13:19