Disputas: Navdeep Kaur Brar - Mikrobiologi, Immunologi

Cand.odont. Navdeep Kaur Brar ved Institutt for oral biologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The Impact of Antibiotics and HAMLET on Microbial Ecology: From Ex Vivo to In Vivo Studies.

Bildet kan inneholde: hvit kåpe, erme, hanske, smil, sikkerhetshanske.

Foto: OD/UiO.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Julia Davies, Det odontologiske fakultet, Malmö universitet, Sverige

2. opponent: Seksjonsleder Lene Karine Vestby, Avdeling for immunologi og virologi, Veterinærinstituttet, Ås

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Thomas M Kuntziger, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Konstituert instituttleder Trond Sundby Halstensen, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Fernanda Petersen, Institutt for oral biologi. Universitetet i Oslo

Sammendrag

Bakterier bruker sine egne strategier for å overleve når de utsettes for antibiotikabehandling. Et av de alvorligste folkehelseproblemene vi står overfor i dag er at antibiotika ikke er i stand til å drepe eller hemme mange av de sykdomsfremkallende bakteriene, men i stedet dreper mange gode og sunne bakterier. Dette fører til ubalanse i mikrobiomet, noe som har vist seg å være helsefarlig. En naturlig komponent fra morsmelk, kalt HAMLET, har vist seg å ha evnen til å drepe noen av de sykdomsfremkallende bakteriene i tillegg til å resensibilisere bakterier for antibiotika de var resistente mot tidligere.

Dette Ph.D.-prosjektet gir verdifull innsikt i effekten av antibiotika og HAMLET på det orale mikrobiomet, biofilmdannelse, antimikrobiell resistens og adaptiv immunrespons. Det orale mikrobiomet er det nest største mikrobiomet i kroppen. Vår forståelse av hvordan antibiotika påvirker det orale mikrobiomet og resistomet er essensiell for å forstå munnhulens rolle i overføring av sykdomsfremkallende bakterier til andre deler av kroppen, f. eks de øvre- og nedre luftveiene. I tillegg er det orale mikrobiomet kjent for å inneholde høyest antall antibiotikaresistensgener i kroppen.

Funnene i denne avhandlingen tar for seg risikoen ved eksponering av lave antibiotikakonsentrasjoner over tid, inkludert utvikling av bakteriell virulens, biofilmdannelse og antibiotikaresistens. Resultatene av forskningen viser at lave konsentrasjoner av ampicillin og amoxicillin kan øke polymikrobiell biofilmdannelse i munnhulen. Kombinasjonen av HAMLET og amoxicillin har også en modulerende effekt på biofilmdannelse og fremmer veksten av bakterier med probiotisk og antimikrobielt potensial. I tillegg avdekker studien de ervervede immunresponsene utløst av amoxicillin, men ikke HAMLET, noe som resulterer i undertrykkelse av IL-17A-produksjon i lunge CD4+ T-celler etter eksponering for den sykdomsfremkallende bakterien, Streptococcus pneumoniae.

Studien fremhever spesielt mulighetene for å kombinere in vivo- og ex vivo-modeller for bedre å forstå dynamikken og kompleksiteten i det orale mikrobiomet som respons på antibiotikabehandling. Det orale mikrobiomet er unikt for hvert menneske. Flere faktorer som f. eks. genetikk, kosthold og miljøpåvirkninger, er med på å forme det individualiserte mikrobiomet. Dette er en anerkjent utfordring i mikrobiomstudier, hvor resultatene kan variere fra person til person. Metagenomiske studier har vært revolusjonerende for å få innsikt i dynamikken i det orale mikrobiomet. Å kombinere disse metodene med kliniske studier ser lovende ut for framtiden.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 2. mai 2024 10:42 - Sist endret 2. mai 2024 13:32