Digital disputas: Polona Rajar - Nyfødtmedisin, mikrobiologi, genomikk

Cand.med. Polona Rajar ved Institutt for oral biologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Development of the respiratory microbiome and resistome in preterm infants: Shotgun metagenomics analysis of nasopharyngeal aspirate samples.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, ansikt, kinn.

Foto: OD/UiO.

Disputasen vil bli strømmet direkte via Zoom.

Du kan laste ned zoom eller bruke nettleseren din.

Ex auditorio-spørsmål: Bruk Q&A-funksjonen i Zoom

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Klikk her for å delta (åpnes 11. april kl 12.10)

Digital prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Claus Klingenberg, Institutt for klinisk medisin, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø

2. opponent: Seniorforsker Jonathan Thorsen, Københavns Universitet, Danmark

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Hilde Galtung, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan for spesialistutdanningen Jan Eirik Ellingsen, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Overlege Kirsti Haaland, Oslo universitetssykehus HF

Sammendrag

For tidlig fødte barn blir ofte eksponert for mikrobiota (normalflora)-modifiserende faktorer tidlig i livet og har en økt risiko for luftveissykdom utover spedbarnsalderen. Langtidsopphold på sykehus, intensivbehandlingsprosedyrer og bruk av antibiotika er avgjørende for premature barns overlevelse, men kan etterlate varige arr på mikrobiota og påvirker langsiktig helse. Til tross for høy forekomst av luftveissykdom blant premature spedbarn vet vi veldig lite om utviklingen av luftveis mikrobiota i denne populasjonen. I tillegg har metodiske utfordringer med prøver som inneholder høy andel verts-DNA og lav mikrobiell biomasse gjort implementering av helgenomsekvensering for luftveisprøver svært krevende.

Metodiske utfordringer ved bruk av nasofaryngealt aspirat fra svært premature spedbarn ble undersøkt initialt. Flere metoder for å fjerne verts-DNA og ekstrahere mikrobielt DNA ble sammenlignet for å etablere en standard driftsprotokoll for analyse av metagenom. Ved bruk av protokollen kunne bakterielle arter og antibiotikaresistensgen (ARG) karakteriseres etter helmetagenomsekvensering.

Videre ble protokollen brukt på nasofaryngeale aspiratprøver fra en kohort av svært premature spedbarn, samlet fra fødselen til ca åtte måneders alder. Mikrobiomsammensetningen hos disse skilte seg fra den beskrevet for terminbarn. Interindividuell variasjon, etterfulgt av alder hadde mest signifikant effekt på den totale mikrobiomsammensetningen. Effekten av sykehusinnleggelse var vedvarende. Antibiotika etter fødsel hadde forbigående effekt som avtok frem til utskrivning fra sykehuset. Nærmere undersøkelse av nasofaryngeal antibiotikaresistensprofil viste høyrisiko ARG hos premature spedbarn uavhengig av antibiotika eksponering etter fødsel. Spedbarn eksponert for antibiotika for mistenkt tidlig sepsis viste økning i mengde og mangfold av ARG etter avsluttet antibiotika behandling sammenliknet med spedbarn som ikke var eksponert for antibiotika, men dette var ikke lenger synlig ved utskrivning. I tillegg hadde antibiotika før og etter fødsel en kumulativ effekt på resistomet.

Vår detaljerte beskrivelse av utviklingen av øvre luftveis mikrobiota hos premature spedbarn bidrar til å avdekke effekten av prematuritet og prematuritetsrelaterte faktorer, som bruk av antibiotika og sykehusmiljøflora, på spedbarns luftveis mikrobiom og resistomutvikling. Til tross for at antibiotikainduserte forstyrrelser i mikrobiomet og resistomet synes forbigående, kan disse øke risikoen for senere luftveis patologi gjennom immunsystemmodulering, og muligens forårsake større sårbarhet for antibiotikaresistente infeksjoner.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 25. mars 2024 09:15 - Sist endret 4. apr. 2024 12:55