English version of this page

- Har aldri sett så mye snø!

En litt uvanlig studieperiode nærmer seg slutten for tannlegestudent Leonardo Pagotto. Siden starten av året har 22-åringen fra Brasil vært på utveksling i laben på Gaustad.

Mann i hvit frakk ler utendørs mens det snør

Leonardo Pagotto fra Brasil har vært i Oslo siden januar, som utvekslingsstudent ved det odontologiske fakultet. Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

- Det er en helt ny opplevelse for meg, og jeg anbefaler å dra på utveksling til alle som har muligheten til det, forteller Leonardo entusiastisk, på stødig engelsk. 28. februar tar oppholdet i Norge slutt, og han tar med seg opplevelsene og kunnskapen han har tilegnet seg ved OD, tilbake til Piracicaba Dental School of University of Campinas (FOP-UNICAMP), halvannen time nord for Sao Paulo i Brasil.

Leonardo er tannlegestudent, men fordyper seg i biokjemi, som han også har studert tidligere. På Gaustad jobber han tett med forskergruppa til professor Fernanda Petersen, med å forske på Chlorhexidin; en type antibiotika som ofte brukes for å hindre dannelse av plakk (biofilm). Chlorhexidin blir blant annet brukt i munnskyllevann og geleer. I prosjektet undersøker Leonardo om det antiseptiske stoffet kan føre til antibiotikaresistens, og i tilfelle hvordan.

Prosjektet har blitt utviklet i samarbeid med kariologiavdelingen ved FOP-UNICAMP, og Lenoardo forteller at de så langt har fått litt blanda resultater. – I den første delen av prosjektet undersøkte vi hvor konsistent aktiveringen av resistente gener var. Og den andre delen sjekker bakteriell transformasjon - evnen bakteriene har til å ta opp DNA fra miljøet rundt og binde det til sitt eget DNA - for å se om Chlorhexidin kan bidra til antibiotikaresistens. Så langt tyder resultatene på at Chlorhexidin reduserer genuttrykket til gener som er knyttet til antibiotikaresistens, og at det reduserer bakteriell transformasjon.

Leonardo og postdoktor Roger Junges deltar begge i Resispart-prosjektet. Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO

Godt inntrykk av Oslo

Han har opplevd Oslo i nokså ulike vinterdrakter siden han kom, men Leonardo tilpasset seg raskt, og liker byen veldig godt – bedre enn han forventet. – Det var litt dårlig vær den første uka jeg var her, men så ble det mye bedre. Men jeg har aldri sett så mye snø før, forteller han med et smil.

Han bor på studenthybel på Sogn, og har brukt tid på å utforske byen i helgene. Blant annet besøkte han Frognerseteren en av de mest snørike dagene. Likevel har han ikke fått prøvd seg på ski ennå. – Men jeg så noen som gjorde det da jeg var på Frognerseteren! Det kunne vært gøy å prøve, mener han. Ellers er det Aker Brygge som har gjort størst inntrykk av stedene Leonardo har besøkt i Oslo. – Der er det nydelig utsikt og utsyn til solnedgangen, synes han.

Siden dette intervjuet ble gjennomført har Leonardo fått sett mer av naturen rundt Oslo, og til og med prøvd seg på ski. Til høyre koordinator i Resispart-prosjektet Anna Torwick. Foto: privat

Utvekslingsmulighet gjennom Resispart-prosjektet

Utvekslingen til Leonardo er ikke del av de «ordinære» Erasmus-avtalene til fakultetet. Han fikk derimot muligheten til å studere ved OD gjennom forskningsprosjektet Resispart. Prosjektet tilhører gruppa til professor Fernanda Petersen og er finansiert under INTPART-programmet, som skal bidra til å utvikle verdensledende fagmiljøer gjennom internasjonale samarbeid.

Mot slutten av året er det mulig det kommer nok en student fra FOP-UNICAMP på utveksling. I tillegg reiser to av fakultetets juniorforskere, Roger Junges og Gabriela Salvadori, på forskningsopphold ved University of Illinois i Chicago til sommeren, gjennom det samme samarbeidet.

Karnevalet venter

Når Leonardo returnerer til Brasil i mars skal han tilbake til normal undervisning igjen for å fullføre sin master. – Når jeg kommer tilbake er det kun klinikkundervisning resten av utdanningen, forteller han, og legger til at han ønsker å gå videre for å ta en Ph.d.
Men før han gjør noe som helst mer skole i Brasil, skal han ha en uke fri. – Nå er det tid for karneval, sier han, og lyser opp.

Det er åpenbare forskjeller mellom Brasil og Norge. Og selv om Leonardo er helt tydelig på at det har vært litt vanskelig å tilpasse seg prisnivået i Norge, særlig på mat, er han ikke i tvil om at han anbefaler andre studenter å reise på utveksling. – Ikke vær redd for å dra! Hvis du har muligheten bør du gjøre det. Det er en flott sjanse til å få en totalt annerledes opplevelse!

Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 20. feb. 2019 16:27 - Sist endret 7. okt. 2019 10:13