Aktuelle saker

Publisert 20. apr. 2020 10:39

Mye kan tyde på at syreskader er noe som bør bekymre langt flere enn bare å tenke på hull i tennene. En omfattende studie fra Det odontologiske fakultet viser at syrlige drikker, som i stor grad konsumeres av barn og unge i Norge, gir store syreskader.

Publisert 20. apr. 2020 10:29

Lactate treatment shows promising therapeutic potential for several neurological diseases, including Alzheimer’s disease. We studied blood lactate dynamics in mice in order to optimize the administration of lactate.

Publisert 27. jan. 2020 11:38

Et svekket komplementsystem på grunn av genetiske defekter er nylig vist å spille en stor rolle ved Alzheimers sykdom (AD). P. gingivalis er en mester i å undertrykke medfødt immunforsvar. Vår arbeidshypotese er at AD hos noen pasienter skyldes inflammatoriske responser i hjernen utløst av bakterien og dens påvirkning av proteingener i komplement- kaskaden.