Streptokokker under lupen

Forskere ved Institutt for oral biologi har fått fri prosjektstøtte for medisin, helse og biologi, FRIMEDBIO. Forskningsprosjektet vil undersøke hvordan orale streptokokker kan beskytte mot helsefarlige infeksjoner, og har fått støtte til tre års forskning.

Streptococcus pneumoniae. Foto: IOB/UiO

Institutt for oral biologi, ved professor Karl Schenck og professor Fernanda Petersen, har fått finansiering fra Forskningsrådets program FRIMEDBIO for sitt prosjekt "Protective immunity to Streptococcus pneumoniae induced by oral commensal streptococci". Prosjektet bygger på tverrfaglig kompetanse innen molekylær mikrobiologi, mikrobiell genetikk og immunologi, og er ett samarbeid med kolleger i Storbritannia og Sveits.

Streptococcus pneumoniae (pneumokokken) er årsak til sykdommer som bl.a. lungebetennelse, hjernehinnebetennelse og ørebetennelse hos barn. På verdensbasis dør rundt en million barn årlig på grunn av pneumokokkinfeksjon. Streptokokker fra munnhulen er veldig nært beslektet med S. pneumoniae, men gir bare ytterst sjeldent sykdom hos ellers friske mennesker. I dette prosjektet skal forskere ved IOB undersøke om orale streptokokker kan beskytte mot S. pneumoniae kolonisering og infeksjoner. Prosjektet støttes for en periode på 3 år.

Publisert 2. feb. 2015 15:21 - Sist endret 12. feb. 2015 09:07