Hatton Award til IOB igjen

For andre år på rad vinner en stipendiat fra forskergruppen Biofilm CrossTalk ved IOB, den prestisjetunge prisen Nordic Hatton Award 2015. Gabriela Salvadori vant årets konkurranse, og vil representere Norden i den internasjonale finalen i Seol i 2016.

Gabriela Salvadori til høyre, vinner av den nordiske Hatton Award 2015. Foto: IOB/UiO

Stipendiat ved Institutt for oral biologi, Gabriela Salvadori, vant den nordiske Hatton Award 2015-konkurransen under årsmøtet til Continental European Division of The International Association for Dental Research i Antalya, Tyrkia 15.-17. oktober 2015. Hun blir dermed Nordens representant i den internasjonale finalen i Seoul, Sør-Korea i juni 2016.

Gabriela Salvadori sin veileder, Professor Fernanda Petersen, forteller at dette er andre år på rad at en representant fra hennes gruppe vinner denne prestisjetunge forskningsprisen. I 2014 vant stipendiat Roger Junges, som også veiledes av Fernanda Petersen.

Stjeler konkurrentens DNA

Prosjektet Gabriela presenterte i Antalya hadde tittelen "Streptococcus mitis response to the competence pheromone", og er et samarbeid mellom Institutt for oral biologi og Forsyth Institute, USA.

Feromon-signalering mellom bakterier er viktige kommunikasjonsegenskaper som setter bakteriene i stand til å danne biofilm, og å ta opp fremmed DNA. I dette prosjektet studerte Gabriela Streptococcus mitis, som er en av de mest vanlige bakterier i munnhulen. Studien fokuserer på et kommunikasjonssystem som gjør at disse bakteriene kan drepe andre bakterier, frigjøre de døde bakteriens DNA, og inkorporere dette i sitt eget genom. Bakteriene kan deretter bruke det stjålne DNA'et til egen fordel, for eksempel for å feste seg til ulike overflater, eller ta med seg verdifulle antibiotikaresistensgener.

Gabriela har kartlagt alle de regioner i genomet som koder for dette "drep og stjel DNA"-maskineriet. Hun har i tillegg viste at dette maskineriet kan brukes til å ta opp antibiotikaresistense gener fra den farlige slektning pneumokokken. Gabriela har også vist at ved å fjerne ett spesielt protein i Streptococcus mitis, kan dette føre til at S. mitis kan kommunisere bedre, og derfor drepe enda flere pneumokokker.

Bedre forståelse og nye behandlingsformer

God forståelse av slike mekanismer kan bidra til å utvikle nye strategier for å behandle biofilm-relaterte sykdommer, men kan også tenkes å ha ett potensial for å forebygge pneumokokksykdom. Pneumokokker dreper rundt en million barn på verdensbasis hvert år, så nye strategier er svært velkomne.

Vi gratulerer Gabriela Salvadori, Fernanda Petersen og forskergruppen Biofilm Cross-Talk.

Emneord: streptokokker, antibiotikaresistens Av Åslaug Brynildsen
Publisert 16. okt. 2015 14:22 - Sist endret 18. nov. 2022 15:48