Cøliaki kan forårsake barnløshet

Ny forskning viser en sammenheng mellom ufrivillig barnløshet og udiagnostisert cøliaki. Cøliaki er en kronisk sykdom, som skyldes overfølsomhet overfor gluten. De aller fleste blir friske av et glutenfritt kosthold, men man må unngå å få i seg gluten resten av livet. Gluten finnes i hvete, bygg, spelt og rug.

Trond S. Halstensen. Foto: Per Gran, UiO.

Forskere fra Norge, India og USA har nylig publisert en metastudie, som viser at kvinner med ufrivillig barnløshet har 350% større sannsynlighet for å ha cøliaki. Professor Trond S. Halstensen fra Institutt for oral biologi ved Universitetet i Oslo kommenterer studien i VG.

- At barnløse har 3 og 4 ganger så stor sannsynlighet for å ha uoppdaget cøliaki, er ikke usannsynlig, men ulike undersøkelser har funnet alt fra ingen økning i Nederland til 5,9 prosent i USA.

Halstensen trekker også frem forskjellen på de som har fått diagnosen cøliaki og blitt friske på glutenfri kost, og de som har sykdommen uten å ha fått diagnosen. Vitenskapelige undersøkelser viser at det er de udiagnostiserte som har problemer med fertiliteten. Når man spiser glutenfritt blir man frisk, og vil ikke ha problemer med å få barn.

Mer om cøliaki og barnløshet finnes på VG's nettsider.

Av Åslaug Brynildsen
Publisert 19. jan. 2015 11:31 - Sist endret 19. jan. 2015 11:36