Svært fornøyde nyutdannede tannleger

Nyutdannede tannleger er for første gang med i kandidatundersøkelsen fra UiO. Det viser seg at tannlegene er svært fornøyd med både den faglige kvaliteten ved studiet, og mulighetene til å få relevant jobb etter endt utdanning.

For første gang ble kandidatundersøkelsen fra 2014 utført blant alle fakulteter ved UiO, hvor Det odontologiske fakultet ble inkludert for første gang. Svarprosenten blant ferdigutdannede tannleger var på 37%, noe lavere enn gjennomsnittet ved UiO på 40%. Kandidatundersøkelsen ønsker å finne ut av hvordan ferdigutdannede kandidater fra UiO tilpasser seg arbeidslivet, og ble sendt ut til uteksaminerte bachelor-, master-, og Ph.d-kandidater fra årene 2011-2013.

Tallenes tale viser svært positive tilbakemeldinger blant kandidatene fra OD. Av de som svarte på undersøkelsen var 95% svært fornøyd med den faglige kvaliteten på studiet, og 92% mener utdannelsen gir dem gode jobbmuligheter. En tredjedel har fått jobb etter 0-3 måneder etter endt utdannelse, mange på samme sted som de hadde utplassering i 10. semester.

Ny studieplan for medisinstudiet ble innført høsten 2014, noe som vil påvirke studieplanen for odontologi. Prodekan Anne Merete Aass mener dette vil være positivt for studentene, og at man vil kunne se resultater av dette ved senere kandidatundersøkelser. Mer om denne saken finnes på nettsidene til Tannlege Tidende.

Resultatene fra kandidatundersøkelsen ved UiO er publisert på UiO sine nettsider.

Av Åslaug Brynildsen
Publisert 27. jan. 2015 15:38 - Sist endret 13. jan. 2022 15:42