Aktuelt

Nok en gang hadde fakultetet gleden av å invitere til en høytidelig og feststemt vitnemålseremoni i universitetets vakre aula, hvor kandidatene ble feiret med musikk og taler.

Å presentere masteroppgavene i plenum er det siste avgangsstudentene gjør før de mottar vitnemålet. Veldig imponerende arbeid var oppsummeringen fra bedømmelseskomiteen etter to dager med presentasjoner.

Tirsdag 18. juni vedtok Universitetsstyret anbefalingen fra arbeidsgruppen om at fakultetene OD og MED ikke slås sammen. Det var en feiring verdt – med dekanens tale, kaker og bobler med og uten.

Onsdag 19. juni var det en eksplosjon i en bygning i Silurveien, hvor Universitetet i Oslo leier lokaler til eksamensavvikling. Eksamen avholdes som normalt framover.

Siden 2021 har ph.d.-kandidater ved Det odontologiske fakultet blitt kalt inn til framdriftsmøter. Det er uformelle, konfidensielle møter der kandidatene alene får anledning til å legge fram hvordan de ligger an i sitt ph.d. løp. Her mottar kandidaten råd, hjelp og motivasjon fra en fast komite bestående av Ståle Petter Lyngstadaas, Hilde Galtung og Jostein Grytten.

Professor Michael Botelho fra University of Hong Kong var på besøk denne uken. Han har jobbet med forskning på undervisning i over 25 år, og tilhørerne fikk en vitamininnsprøytning om nye læringsformer.

Takket være inntekter fra kursvirksomhet har det blitt en betydelig oppgradering av utstyret på avdelingen for endodonti. Disse oppgraderingene vil ikke bare ha betydning for undervisningen i endodonti, men vil også kunne komme andre fagavdelinger til gode.

Mange nysgjerrige elever fra videregående skole fant veien til Åpen dag på universitetet. De kunne få med seg miniforelesninger og speeddate om tannpleie- og tannlegestudiet.

Institutt for klinisk odontologi (IKO) arrangerte nylig et spennende mini-symposium med temaet "Stor kompositt, onlay eller krone - hva velger jeg og hvorfor", om substanstap, fyllinger og ulike teknikker.