Ligger an til ny spansk utvekslingsavtale

Barcelona kan bli ny utvekslingsdestinasjon for OD. Fakultetsledelsen kom nylig hjem fra et besøk ved skolen, og de var svært optimistiske.

Fra venstre: Dr. Montserrat Mercadé Bellido (Vice-dean for research), Immaculada Puga Espí (Director for Academic Organisation), Tove Langhaug (fakultetsdirektør), Lluis Giner (Dean), Pål Barkvoll (Dekan), Sandra Fernández Villar (Institucional Vice Dean), Ståle Petter Lyngstadaas (forskningsdekan), Henriette Kleivane (seksjonsleder studieseksjonen), Anne Merete Aass (studiedekan), Elisa Sanagustín Sánchez (Academic secretary), Rufino Bueno Martínez (Medical Director). Foto: Bibiana Martín-Borregón Barnola/UIC

En liten delegasjon fra OD besøkte Universitat Internacional de Catalunya (UIC) i Barcelona 21.-23. mai, for å inspisere fasilitetene og ha møter med ledelsen ved Facultat d'Odontologia – Det odontologiske fakultet. Målet med reisen var å få til en utvekslingsavtale gjennom Erasums-programmet med det private, spanske universitetet.- Spansk er et av de mest populære fremmedspråkene og Spania er jo et land de fleste nordmenn reiser til. Derfor ønsker vi å få til utveksling av både studenter og undervisere, forteller dekan Pål Barkvoll.

Fra før har OD utvekslingsavtaler med universiteter i land som Sør-Afrika, Tyskland, Irland, Frankrike Sverige og den spanske byen Granada.

Europa som felles arbeidsarena

- Mitt ønske er at flere studenter, opp mot 10-20% skal reise ut gjennom utvekslingsavtaler. Studieutveksling gir i mye større grad studentene anledning til å ta del i det felles arbeidsområdet som Europa tross alt er, sier dekanen. Ønsket er i tråd med den overordnete strategien for Universitetet i Oslo, som inkluderer å øke mobiliteten til studenter og ansatte. Barkvoll understreker at han vil at en avtale med UIC også skal legge til rette for utveksling av undervisere.

Avtalen i sluttfasen

Besøket til den spanske kystbyen inneholdt møter med dekanatet, administrativ ledelse og instituttet. Delegasjonen fra OD fikk også en omvisning på campus. Allerede i desember i fjor var representanter fra UIC på et tilsvarende besøk ved OD. Dekanen håper å ferdigstille avtalen i løpet av kort tid.

UIC har laget en egen Youtube-video der de presenterer skolen og utdanningstilbudet de har.

Studenter som er interesserte i utveksling med universitetet i Barcelona, må søke til den vanlige fristen for utenlandsopphold som er 15. september.

Emneord: utveksling, Universitat Internacional de Catalunya, odontologisk, Erasmus Av Hilde Zwaig Kolstad, 1.juni 2015
Publisert 15. mai 2015 13:11 - Sist endret 6. feb. 2020 11:37