Høytidelig markering i Aulaen

Årets tannpleier- og tannlegekandidater mottok vitnemålene sine under en ærverdig seremoni i universitetets aula.

Festpyntede avgangsstudenter i tannpleie og odontologi fikk overrakt vitnemål fra dekan Pål Barkvoll og fakultetsdirektør Tove Langhaug. Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO.

Fredag 19. juni holdt fakultetet en storslått og minneverdig avslutning for årets avgangskull. Universitetets aula var fylt med rekordmange familiemedlemmer, venner og stolte tannpleier- og tannlegekandidater. Omringet av veggene med Munchs mesterverk sydet det i smil, bunader og drakter, blomsterbuketter, utålmodige barn, hobbyfotografer – og mektige toner.

For anledningen, og for første gang under den tradisjonelle seremonien, spilte Universitetets Symfoniorkester innmarsj og utmarsj, under ledelse av Håkon Daniel Nystedt. I tillegg var det musikalske innslag fra sanger Benedicte Årving, akkompagnert av Åse Mathiesen Palm på flygel.

Gode råd fra dekanen

Det var dagen for store ord. Dekan Pål Barkvoll startet med å tale til kandidatene, før de fikk tildelt sine vitnemål i tur og orden. Barkvoll gratulerte de unge og rådet dem til å ta vare på vennskapene og nettverkene de har skaffet seg gjennom studietida. Og han understreket:  – Det er én egenskap dere må vokte framfor noen annen: omdømmet. Et godt omdømme bygges på faglig dyktighet. Men også evne til kommunikasjon, empati, og personlig væremåte og respekt for pasienten er vel så viktig.

Barkvoll minnet også om at de uteksaminerte, mange av dem på terskelen til arbeidslivet, aldri blir ferdig utlært: - Samfunnet forventer av dere at dere holder dere faglig oppdatert, og det betyr ikke noe annet enn livslang læring.

Hardt studium

Ida Kristine Gøransson og Carina Bigum Johansen, mastere i odontologi, la ikke skjul på at det har vært noen tøffe tak på studiet da de snakket på vegne av sine medkandidater. – Eksamenstida har inneholdt både tårer, blod, svette og saliva, sa de, til gjenkjennende humring fra publikum. – Men i dag er vi stolte og rake i ryggen!

Både Gøransson og Johansen, og bachelor i tannpleie, Camilla Charlotte Vian Gulliksen, la vekt på at de har hatt godt samhold i begge kullene. Gulliksen takket også UiO for den kunnskapen og erfaringen utdanningen har gitt. – Nå gleder vi oss til å komme ut og forebygge, fremme og motivere god tannhelse, avsluttet hun talen sin.

Her kan du lese mer om presentasjonen av tannlegestudentene masterpresentasjoner, og tannpleierstudentenes bachelorpresentasjoner.

Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO.

Aulaen 2015

Emneord: Master i odontologi, avslutning, vitnemål, Universitetets aula, Bachelor i tannpleie Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 23. juni 2015 16:14 - Sist endret 24. juni 2015 09:38