Inspirerende fredag på Litteraturhuset

Fredag 25. september inntok Odontologisk fakultet Litteraturhuset. Dette er andre gang fakultet deltar på dette arrangement i forbindelse med forskningsdagene.

Lara Aqrawi var én av de som holdt innlegg på Litteraturhuset. Her i samtale med ordstyrer Dag Ørstavik. Foto: Gerald Ruiner Torgersen, OD/UiO.

Nærmere 80 personer hadde funnet veien til Litteraturhuset for å bli servert siste nytt om hvordan det vi spiser og drikker påvirker munnhelsen vår.

Heming Olsen-Bergem, Alix Young, Lara Aqrawi og Gunnar Svendsen holdt alle svært inspirerende populærvitenskapelige foredrag om alt fra snus, melkeprodukter, munntørrhet og om hvordan man kan gjenskape tenner som et essensielt verktøy i hvordan man inntar mat.

Utenfor universitet

– Det er viktig at vi formidler forskningen vår utenfor Universitets vegger, sier dekan Pål Barkvoll, som åpent arrangementet på fredagen.

– På samme måte som vi hele tiden arbeider mot å integrere munnhulen i resten av menneskekroppen, er det også viktig for oss å vise at odontologisk forskning er relevant og viktig for resten av samfunnet. Så arrangementet på Litteraturhuset er definitivt en arena odontologisk fakultet fortsatt skal være på, og jeg gleder meg allerede til neste år,  avslutter  Barkvoll.

Bilder: Gerald Ruiner Torgersen, OD/UiO.

Litteraturhuset 2015
Emneord: formidling, Litteraturhuset, Forskningsdagene Av Astrid Skiftesvik Bjørkeng
Publisert 29. sep. 2015 09:58