Markerte gjenåpning av klinikken

Mange møtte opp for å inspisere de nye fasilitetene ved Det odontologiske fakultet, på den offisielle gjenåpningen av klinikken.

De nyoppussede lokalene er lysere og åpnere enn de gamle. Det skal komme både pasientene, studentene og de ansatte til gode. Foto: Fredrik Haugen Pedersen, OD/UiO.

Det var ingen vanlig dag på spesialistklinikken, kjeveortopedisk eller kirurgisk avdeling torsdag 8. oktober. Konsentrerte behandlere, kjemikalielukter og lyder av odontologiske instrumenter var byttet ut med smil og lave skuldre, kameraklikk, blomster og kakespisende ansatte.

Etter en sommer med provisoriske løsninger, bygging og støy, kunne instituttleder Jan Eirik Ellingsen endelig gjenåpne fakultetets klinikk; i totalrenovert og modernisert utgave.

Jan Eirik Ellingsen er glad for at renoveringen er ferdigstilt. Foto: Jan Unneberg, OD/UiO.

– Det er en glede å kunne ønske velkommen til gjenåpning av klinikken i «Nybygget», sa Ellingsen og la til at bygget tross alt er det nyeste av fakultetets to bygg i Geitmyrsveien. Men selv om det er det nyeste bygget, begynner det å dra på årene: det er fra 1968.

– I løpet av så mange år sier det seg selv at det blir slitasje på både infrastruktur og bygningsmasse. Nå var tiden inne for en oppgradering så vi kan tilby god pasientbehandling, god undervisning og gode arbeidsforhold for våre ansatte, i tråd med de krav og forutsetninger som gjelder i 2015.

Gratulerte

Ellingsen gratulerte alle de frammøtte med den totalrenoverte klinikken. Både eiendomsavdelingen, arkitekten bak renoveringen, byggelederen,  IT-avdelingen og flere ble takket behørig for at prosjektet har gått etter planen og står ferdig til planlagt tid.

– Denne ferdigstillelsen er et resultat av godt samarbeid, også med de ansatte, som har vært svært viktige, og sporty!

Ingen «spøkelser i skapet»

Også Tore Bjørnland, professor i oral medisin og oral kirurgi, berømmet de som har vært involvert i byggeprosjektet under den offisielle åpningen.

– Jeg må innrømme at jeg var litt redd for at vi skulle finne bevaringsverdige skjeletter eller barkbiller i veggene i forbindelse med dette arbeidet, sa han til humring fra sine kolleger.

– Vi fant bare noen småting, men de snakker vi ikke om så høyt, avsluttet han hemmelighetsfullt.

Tar vare på pasientsikkerheten

De nye fasilitetene tar vare på pasientsikkerheten og pasientvernet på klinikken, i større grad enn tidligere. Der det før stod elleve stoler tett i tett på kirurgisk avdeling, er det nå åtte units inne i hver sin bås.

– Tidene har forandret seg og pasientgruppa er en annen nå enn da «Nybygget» stod klart på sekstitallet, forklarer dekan Pål Barkvoll.

– Tidligere hadde vi for eksempel en stor andel barn og pasienter med behov for behandling for karies, mens nå er det et mer sammensatt bilde av sykdommer og tannhelseplager. Det gjør at vi trenger mer plass rundt stolene, slik at vi kan jobbe og kommunisere mer uforstyrret med pasientene.

Bildene er tatt av Jan Unneberg og Fredrik Haugen Pedersen, OD/UiO.

Åpning klinikk
Emneord: Kjeveortopedi, kirurgi, klinikk, Byggeprosjekt, spesialistklinikk Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 9. okt. 2015 15:19 - Sist endret 9. okt. 2015 16:03