– Dere må bare reise hit!

Oppfordringen i studentvideoen fra Sør-Afrika er ikke til å misforstå. Og det er heller ikke oppsummeringen til de fire OD-studentene som var på utveksling i Cape Town.

Foto av klasserom med video med doktor som snakker på veggen, mange studenter sitter i klasserommet og ser på.

Én av underviserne ved University of Western Cape oppfordrer alle OD-studenter til å søke seg til utveksling i Cape Town. Foto: Per Gran, OD/UiO.

– Å få reise på utveksling til Cape Town er en fantastisk mulighet, det anbefales på det aller sterkeste!

Foto av de fire OD-studentene som står foran bakvegg og presenterer.
De fire OD-studentene som har vært på utveksling til Cape Town anbefalte det sterkt videre til framtidige, potensielle utvekslingsstudenter på informasjonsmøtet. Foto: Per Gran, OD/UiO.

Fire solbrune 8. semestersstudenter i odontologi kom nylig tilbake fra utveksling ved University of Western Cape i den sørafrikanske storbyen Cape Town. Jovana Rosic, Thomas Hilberg, Johanne Brox Skranes og Sanja Sapina er samstemte i at oppholdet har vært en fantastisk opplevelse, både faglig og sosialt.

På informasjonsmøtet om internasjonal utveksling under masterstudiet torsdag 26. mai, presenterte de i fellesskap en ti minutters videosnutt. Den viste en endeløs rekke høydepunkter fra oppholdet: klinikkarbeid på både skole og i township, så vel som paragliding, vinsmaking og eksotiske utflukter. Det er ingen tvil om at de fire har hatt en innholdsrik reise,- i likhet med flere av de andre studentene som var på utveksling fra OD dette vårsemesteret.

• Ta en titt på blogginnlegg fra både Stockholm og Barcelona fra vårsemesteret, i bloggen Ut i verden.

Anbefaler å reise ut

Foto av studiedekanen som presenterer for studentene.
Anne Merete Aass ga varme anbefalinger til studentene om å ta et studieopphold i utlandet. Foto: Per Gran, OD/UiO.

Studiedekan Anne Merete Aass anbefaler også ODs studenter innstendig å benytte seg av muligheten til å få et opphold ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon under studieløpet.

– Selv om vi skal være Europas beste utdanningssted, innebærer ikke det at studentene ikke skal reise ut. Vi har gode avtaler nå, og hvis studentene ender opp med å mangle noe ferdighetstrening etter oppholdet, så prøver vi så godt vi kan å kompensere for det når de kommer tilbake hit, forsikret hun studentene på informasjonsmøtet forrige uke.

Det er ingen tvil om at et utvekslingsopphold kan by på et velkomment avbrekk i studiehverdagen. Adrià Mirabet Bonet fra Universidad Internacional de Catalunya fortalte om studielivet i sin hjemby, Barcelona. – Vi har alt av teknisk utstyr, også cad-cam! Og vi har pasienter til kl.22 på kvelden, det gjelder også noen lørdager, kunne han fortelle. Men Bonet kunne også friste med mange spennende fritidsmuligheter for utvekslingsstudenter som reiser til hans skole: – Det er sol og deilige temperaturer nesten hele året, billig mat og bra kulturliv. Og dere kan dra på stranda hver dag, lokket han OD-studentene med.

Mer informasjon på hjemmesidene

For de odontologistudentene som kan tenke seg utveksling i løpet av studietida, er det åttende semester som det aktuelle tidspunktet å gjøre det på. Søknadsfristen er  15. september, da for studenter som er inne i sitt sjuende semester.

• Se her for mer info om utveksling ved OD

Fakultetet har Erasmus-utvekslingsavtaler med skoler i Sverige, Frankrike, Irland, Polen, Spania, Sør-Afrika og Tyskland.

Tar med minner for livet fra OD

Foto av de fire internasjonale studentene som deltok på møtet.
Nele Altenhein, Gemma Puerta Lopèz-Pastor, Amanda Sandberg og Adriàn Mirabet Bonet (f.v.). Foto: Per Gran, OD/UiO.

Dette semesteret var det i tillegg ni studenter fra odontologiutdanninger i andre land på utveksling ved OD. På informasjonsmøtet presenterte fire av dem sine skoler, som OD-studentene også har anledning til å utveksle ved.  Nele Altenhein fortalte om sin skole i Dresden, Gemma Puerta López-Pastor og Adrià Mirabet Bonet fra Barcelona fortalte om Universidad Internacional de Catalunya, og Amanda Sandberg presenterte odontologiutdanningen ved Karolinska Institutet i Stockholm.

De fire studentene har tatt del i undervisningen ved OD i tre måneder, og er svært fornøyde med valget om å komme til Universitetet i Oslo. De skryter også veldig av mottakelsen de har fått frå både studentene og de ansatte ved fakultetet: – Alle har vært så utrolig hyggelige, søte og hjelpsomme, forteller de, omtrent i kor.

Fredag 27. mai var det avskjedslunsj i kantina for de internasjonale studentene som straks skulle vende nesa hjemover. Der var det både glede og vemod, ettersom sterke bånd har blitt knyttet i løpet av de tre månedene.

Foto fra avskjedslunsj i kantina, studenter sitter rundt langbord i hvitt arbeidstøy, og noen står og holder tale.
De internasjonale studentene hadde blant annet med seg sine "buddies" fra OD til avskjedslunsjen i kantina fredag 27.5. Foto: Kjersti Carlsen, OD/UiO.

Emneord: utveksling, Erasmus+, Erasmus Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 3. juni 2016 10:10 - Sist endret 5. feb. 2020 15:14