Kåret de beste masteroppgavene

Tre avgangsstudenter med til sammen to oppgaver utmerket seg ved presentasjonen av masteroppgaver ved Det odontologiske fakultet.

Bilde av vinneren som holder opp diplom og blomst og smiler.

Mari Hoff Lund fikk pris og diplom for den beste masterpresentasjonen. Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO.

Som sitt aller siste gjøremål i løpet av studiet, la avgangsstudentene fram sine masteroppgaver torsdag 21. januar.

Til sammen ble det presentert 16 arbeider som tematisk favnet svært bredt. Problemstillinger fra alle de forskjellige fagavdelingene ble behandlet.

Forskningsoppgaver til topps

Det var likevel to forskningsoppgaver som utmerket seg hos juryen, som bestod av professor emeriti Bjørn Frode Hansen, Asbjørn Røed og Hans R. Haanæs.

Mari Hoff Lund sin oppgave Mechanism of DNA release during competence in Streptococcus mitis ble kåret til den beste masteroppgaven. Lund har holdt på med prosjektet helt siden 2012, og har blant annet lagt ned arbeid over flere sommerferier - bare noen av dem med sommerstipend. – Dette var jo kjempegøy – jeg har jobbet med dette så lenge, og hadde over 40 kilder! Så det var både veldig gøy å vinne, men også godt å være ferdig. Lund ble også premiert med 5000 kroner for utmerkelsen.

Ett av masterarbeidene skulle også pekes ut som fakultetets kandidat til Studentforskerprisen. Det ble Petter Gjessing Johnsen og Marthe Kløv sin oppgave Autotransplantasjon av tenner: Overlevelses- og suksessrate for 100 transplanterte tenner. En retrospektiv studie. De to kommer dermed til å representere OD under landsmøtet til Den norske Tannlegeforening og konkurrere om diplom og en pris på 10 000 kroner der.

De to kandidatene til Studentforskerprisen oppstilt, smilende, med blomster utendørs. Johnsen står til venstre og Kløv til høyre. Halvnært utsnitt.
Petter Gjessing Johnsen og Marthe Kløv ble kullets kandidater til Studentforskerprisen. Foto: Fredrik Pedersen, OD/UiO.

Siste kull på studieplanen Oslo-96

Studiedekan Anne Merete Aass overvar presentasjonen av kullets masterarbeider, og synes studentene har vært opptatt av spennende temaer: – Studentene har vært flinke og det er tydelig at de har jobbet hardt. Jeg synes også det er morsomt at det samlede interessefeltet er så variert, sier hun.

Aass er også glad for at en stor andel av oppgavene handlet om forskningsrelaterte emner, til tross for at disse studentene er det siste kullet som har hatt gammel studieplan, Oslo-96. – At det er såpass mange forskningsoppgaver er svært gledelig og viser en tydelig overgang fra den gamle til den nye studieplanen, Oslo 2013, som inneholder flere forskningselementer. Her har også veilederne gjort en kjempejobb i å hjelpe studentene forme prosjektene. Jeg er imponert over både studentenes presentasjoner og masteroppgaver, og over arbeidet til veilederne her ved fakultetet, forteller hun.

– Stort ansvar å være ferdig utdannet

Kløv og Johnsen som blir kandidater til Studentforskerprisen, ble veiledet av Tore Bjørnland, Bente Brokstad Herlofson og Marianne Tingberg fra Institutt for klinisk odontologi. Veilederne til Lund i hennes oppgave om mekanismer i DNA’et til bakterien Streptococcus mitis har vært Fernanda Petersen, Roger Junges, Gabriela Salvadori da Silva og Håkon Valen Rukke, fra Institutt for oral biologi.

Med såpass forskningstunge masteroppgaver bak seg, er det naturlig å lure på om dagens prisvinnere kunne tenke seg en karriere innen forskning. Men alle tre forfølger tannlegeyrket i første omgang. Kløv og Johnsen har fått jobber ved private klinikker og Lund ønsker seg til en offentlig klinikk i området rundt Oslo.

– Jeg kan nok kanskje tenke meg å drive med forskning på et senere tidspunkt. Men først tror jeg at det er viktig at jeg kommer i gang med å praktisere det jeg har lært innenfor det kliniske, forteller Lund. – Jeg skal på jobbintervju på en offentlig stilling på torsdag, som jeg håper å få. Kanskje det hjelper med diplomet for beste masterpresentasjon på CV’en, sier hun med et smil. – Det føles som et enormt stort ansvar å nå skulle ta med seg alt jeg har lært og begynne å praktisere. Men mest av alt er det veldig gøy å være ferdig, avslutter hun med et enda bredere smil.

Emneord: Masteroppgaver, masterpresentasjon, kåring, Studentforskerprisen Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 25. jan. 2016 12:25 - Sist endret 27. des. 2018 12:35