OD-forsker er månedens innovatør

Tor Paaske Utheim, professor ved ODs Institutt for oral biologi, er utnevnt til månedens innovatør av Helse Sør-Øst.

Helse Sør-Øst har valgt Tor Paaske Utheim som månedens innovatør den første måneden av 2016. Foto: Camilla Smaadal, Apollon/UiO.

Helse Sør-Øst velger enkelte måneder å utnevne forskere til månedens innovatør. Hensikten er å rette fokus mot at helsesektoren, gjennom samarbeid med næringslivet, kan utvikle «produkter, tjenester og løsninger som gir økt effektivitet og kvalitet», ifølge deres hjemmesider.

Les intervju med forskeren hos Inven2 her:  Den tilfeldige innovatør som ble innovasjonsleder

Innovasjonsrettet forskning

Utheim har lenge forsket på stamcellebehandling av øyesykdommer og ny diagnostikk og behandling av tørre øyne. Han har åtte innmeldte idéer til UiOs innovasjonsselskap Inven2 og disse ideene har blant annet resultert i seks patentsøknader og etablering av et bioteknologiselskap. I tillegg har han etablert Tørreøyneklinikken, i samarbeid med Sten Ræder.

Utheim, som også er øyelege, har mottatt en rekke forsknings- og innovasjonspriser og er involvert i veiledning av 21 PhD-kandidater og forskerlinjestudenter ved Universitetet i Oslo.

Her kan dere lese om ett av Utheims forskergruppe sine prosjekter: Celler fra munnen kan kurere blinde.

Les mer om månedens innovatør på Helse Sør-Øst sine hjemmesider.

Emneord: Innovasjon, stamceller, Helse Sør-Øst, Inven2 Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 11. jan. 2016 14:42 - Sist endret 4. sep. 2020 14:57