Symposium med Harvard-professorer

Andre uka i juni legges det opp til storstilt innrykk fra Harvard til OD. Intet mindre enn tre professorer reiser hit for å holde foredrag og møte våre forskere.

Profilbilder av de tre professorene, f.v. Dartt, Paster og Chen.

Tre professorer fra Harvard bidrar til The Harvard seminar på fakultetet andre uka i juni. F.v. Darlene Dartt, Bruce Paster og Dong Feng Chen.

Det blir et aldri så lite Harvard-seminar  6.-7. juni når de tre amerikanerne, som alle er engasjerte som professor II ved IOB, reiser over Atlanteren. Det er bare å sette av datoene med én gang.

Darlene Dartt og Dong Feng Chen, er begge professorer ved Harvard Medical School og tilknyttet Schepens Eye Research Institute. Bruce Paster, også professor ved Harvard, er tilknyttet Forsyth Institute, og ble i tillegg utnevnt til æresdoktor ved fakultetet i 2014.

Egen forskning skal også vises fram

Det legges opp til symposium med foredrag fra både de tre professorene, andre gjester og fra våre egne forskere i løpet av dagene.

Komitéen som organiserer symposiumuka er overbeviste om at det blir noen svært spennende og innholdsrike dager. Vi kommer til å få foredrag om fremragende forskning blant annet på temaer som elektrostimulering, som Dong Feng Chen jobber mye med. Darlene Dartt kommer på sin side til å snakke om infeksjoner, mens Bruce Paster jo har hatt stor betydning for utviklingen av nyere oral mikrobiologi, som også var bakgrunnen for hans utnevnelse til æresdoktor ved fakultetet, forteller de. – Professorene har bakgrunn fra flere fagfelt, blant annet øyefaget, men leder forskning som har stor relevans for mange fagfelt, ikke minst oral biologi. Komitéen som organiserer det hele består av Hilde Galtung, Linda Bergersen, Amer Sehic, Morten Enersen og Tor Paaske Utheim fra IOB. Sistnevnte har samarbeidet med to av gjestene tidligere.

– Det blir også satt av tid til faglig-sosialt opplegg, for at både gjestene våre og vi skal kunne utveksle kunnskap og erfaringer. Vi håper det kan legge til rette for framtidige samarbeid også, forteller de.

Det ligger til professor II-stillingene at forskerne skal tilbringe tid og utveksle kunnskap ved IOB, men komitéen er spesielt fornøyde med at alle kan komme samtidig og at det kan organiseres til en helhet flere dager.

Emneord: Harvard Medical School, munntørrhet, symposium, Forsyth, Schepens Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 27. apr. 2016 09:34 - Sist endret 5. feb. 2020 14:58